Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted Sveriges tillväxtmedier ökar starkt

Publicerad: 7 Maj 2014, 04:21

Aftonbladet minskade resultatet något medan SvD vände till plusresultat första kvartalet. Samtidigt visar rapporten på kraftiga upplageras. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Schibsted Sverige

Schibsted Sverige ökade omsättningen till 1231 (1 180) miljoner kronor och rörelseresultatet till 208 (151) miljoner kronor. Schibsted har förändrat organisationen och nu räknas även Blocket in, men siffrorna är ändå jämförbara med föregående år, enligt Schibsted.

Affärsområdenas resultat:

Affärsområdet Schibsted publishing ökade omsättningen till 540 (537) miljoner och minskade resultatet något till 45 (61) miljoner kronor.

- Aftonbladets omsättning var 486 (494) miljoner och resultatet minskade till 45 (57).

- Svenska Dagbladets omsättning minskade till 242 (253) miljoner och resultatet ökade till 2 (-11) miljoner.

Men printupplagorna går kraftigt bakåt för Schibsteds svenska tidningar. Aftonbladet tappade 16 procent av upplagan jämfört med samma period 2013. Men den prishöjning som gjordes under sommaren gjorde att upplageintäkterna bara minskade med fyra procent.

Svenska Dagbladet tappade nio procent av sin upplaga och tio procent av sina annonsintäkter under årets första tre månader. Intäkterna från onlineverksamheten ökade dock med 53 procent och kvartalet slutade med ett plusresultat på två miljoner.

Det är glädjande att vi gör ett så starkt kvartal jämfört med fjolåret, att vi fått en så bra start på 2014. Det visar att vi är på rätt väg. De stora förändringar vi gjorde ifjol för att möta de nya digitala kundbehoven har fallit väl ut. Med en ny affärsmodell, nya arbetssätt, en ny organisation och nya redaktionella produkter har vi skapat en bra grund att bygga vidare inför framtiden”, säger vd Gunilla Asker i en kommentar.

”Att SvD:s åtgärdspaket nu börjar få effekt, särskilt personalkostnaderna, är helt enligt plan. Utöver en fortsatt hög kostnadskontroll kommer även fokus att riktas på att aktiviteter med syfte att öka intäkter. Inte bara inom de bägge intäktsströmmarna annons och prenumeration utan också på att hitta nya kreativa lösningar. Och där pågår sedan i januari ett intensivt arbete på den nya affärsutvecklingsavdelningen.”

Schibsted Growth ökar omsättningen till 240 (202) miljoner och resultatet till 58 (21) miljoner.

Schibsted Classified Media med Blocket och Bytbil ökade omsättningen till 218  (192) kronor och resultatet till116 (90) miljoner.

Affärsområde Growth, med bolag som Lendo, Compricer, Hitta, Lets Deal och Prisjakt, redovisar ett mycket bra kvartal, mer än en fördubbling gentemot föregående år. Affärsområde SCM, med Blocket och Bytbil, levererar också ett starkt resultat. Blockets kärnaffär fortsätter att visa god tillväxt, samtidigt som vertikalerna Blocket Bostad och Blocket Jobb vinner mark, säger koncernchefen Raoul Grünthal i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.