Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted Sverige förbättrar resultatet

Publicerad: 13 November 2009, 05:34

Effektiviseringar och produktutveckling är orsaken till att Schibsted Sverige i dag kan redovisa ett förbättrat resultat för tredje kvartalet. (Uppdaterad)


Rensat från extraordinära kostnader ökade Schibsted Sveriges resultat med 31 procent, från 42 miljoner till 55 miljoner i år.

För årets första nio månader är det totala rörelseresultatet för Schibsted Sverige 76 miljoner på en omsättning av 2 894 miljoner, vilket är en minskning med närmare 100 miljoner jämfört med samma period i fjol.

Hela Schibsted-koncernens rörelseresultat blev 303 (213) miljoner norska kronor. En klar förbättring som lyfte Schibsted på börsen.

Aftonbladets intäkter tredje kvartalet var 600 miljoner kronor (633). Rörelseresultatet (EBITA) blev 50 miljoner (51), och rörelsemarginalen därmed 10 procent. Annonsintäkterna minskade till 173 miljoner (181).

Aftonbladets nätverksamhet hade intäkter på 75 miljoner kronor (74), ett rörelseresultatet på 9 miljoner kronor (13), alltså en rörelsemarginalen på 12 procent.

Svenska Dagbladets intäkter tredje kvartalet var 230 miljoner kronor (233). Rörelseresultatet (EBITA) blev -3 miljoner (-13), och rörelsemarginalen därmed 10 procent. Upplageintäkterna ökade med 6 procent medan annonsintäkterna minskade med 10 procent.

Svenska Dagbladets nätverksamhet gjorde ett rörelseresultatet på -2 miljoner kronor (-8).

Intäkterna för Schibsted Tillväxtmedier, där Hitta är den största verksamheten, ökade till 166 miljoner (98) tredje kvartalet. Rörelseresultatet låg kvar på 2 miljoner (2). Hitta hade intäkter på 74 miljoner (61) och ett rörelseresultat på 14 miljoner (10).

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.