Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted Sverige backar första kvartalet

Publicerad: 8 Maj 2015, 04:09

Rörelseintäkterna minskade med 7 procent för Schibsteds svenska verksamhet årets första tre månader.


Ämnen i artikeln:

Schibsted Sverige

Aftonbladet fortsätter att tappa när det gäller printintäkter, något som ökningen på den digitala sidan inte klarar av att kompensera fullt ut. Rörelseintäkterna minskade med 31 miljoner första kvartalet jämfört med samma period 2014. Från 486 miljoner kronor till 455.

Printintäkterna minskade med 12 procent, från 315 miljoner kronor till 277. Mycket beroende på annonsintäkterna i print sjönk med hela 22 procent under perioden. De digitala intäkterna ökade med knappt 4 procent, från 171 till 178 miljoner kronor.

Aftonbladets printupplaga minskade med 19 procent första kvartalet jämfört med samma period 2014. Men en prishöjning kombinerad med en tillväxt när det gäller Plus-abonnemangen gjorde att intäkterna bara minskade med 8 procent.

Svenska Dagbladet minskade sina rörelseintäkter med 6 procent under perioden. Mycket pågrund av ett tapp på 15 procent när det gäller annonsintäkterna. Men resultatet första kvartalet är en förbättring med 10 miljoner jämfört med 2014.

Första kvartalet var ett mycket bra kvartal för SvD, som åter bevisar att vår flerkanalsstrategi håller. Det har lönat sig för oss att djupdyka i våra kunders och annonsörers behov och utifrån dessa skapa relevanta erbjudanden och produkter. Vi har hittat ett sätt att sälja och paketera SvD:s prisbelönta morgontidningsjournalistik på ett sätt som gör att vi är relevanta för alltfler. Det är mycket glädjande, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar och fortsätter:

Vi får fler digitala läsare samtidigt som vi tappar mindre i upplaga med en mer stabiliserad upplageaffär som följd. Det om något visar att våra läsare är med oss i alla kanaler och att vi hittat en flerkanalsstrategi som fungerar.

Ämnen i artikeln:

Schibsted Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.