Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted stärker nätet

Publicerad: 2 December 2010, 12:20

Schibsted Sverige har utvecklats positivt under årets nio första månader enligt koncernchefen Raoul Grünthal. Nya nätverksamheter gör koncernen mindre konjunkturberoende.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibsted

Schibsted Sverige gjorde ett starkt tredje kvartal 2010, vinsten ökade med 162 procent jämfört med samma period i fjol, och marginalen fördubblades.

Vi är naturligtvis glada över den utveckling som varit. Vi har lyckats hålla kostnaderna och återhämtningen på marknaden har gått snabbare än man kunnat hoppas på, säger Raoul Grünthal.

Går alla verksamheter bra?

Ja, överlag går det väldigt bra för Schibsted Sverige nu, vi är ett lite speciellt case i koncernen. Norge har också återhämtat sig, men södra Europa och Baltikum har inte återhämtat sig på samma sätt.

Enligt Raoul Grünthal har Schibsted Sverige blivit mindre konjunkturberoende tack vare en allt större nätverksamhet med andra affärsmodeller än annonsintäkter

Det är viktigt att tänka på när man jämför oss med andra koncerner. Sajter som Hitta, Blocket och Lendo drivs inte av annonser i första hand och är därför mindre konjunkturkänsliga än tidningar och tidningssajter.

Fortsätter ni att stärka nätet?

Absolut, nätet är vår största unika styrka, och det fortsätter vi att satsa på. Det senaste förvärvet är Lendo.

Blir det fler förvärv nästa år?

Vi tittar hela tiden på möjligheter, både till förvärv och till att växa organiskt. Det vi framför allt letar efter nu är mindre förvärv.

Hur ser 2011 ut, om du tittar i spåkulan?

Jag tittar inte så mycket i spåkulan, fokus ligger på att skapa rätt struktur för att skapa förutsättningar för tillväxt.

Nu när det går så bra, behöver ni presstödet?

Presstödet har man inte för kortsiktiga svängningar, det finns för att säkra en viss struktur, och de strukturella utmaningarna kvarstår.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.