Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted organiserar om – Helin blir chef för publishing

Publicerad: 13 September 2013, 07:54

Schibsted Sverige organiserar hela verksamheten i tre affärsområden och Jan Helin blir chef för hela publishingområdet.


Ämnen i artikeln:

SchibstedJan Helin

De nya affärsområdena:

Publishing
Verksamheter som är annonsfinansierade eller där läsaren/besökaren betalar för innehåll. Till stor del handlar det om redaktionella verksamheter. Ansvarig för detta affärsområde blir Jan Helin, som också fortsätter som publisher för Aftonbladet.

Tillväxtmedier
Verksamheter inom nya områden, exempelvis Personal Finance, med nya affärsmodeller. Ansvarig: Tillväxtmediers vd Mats Eriksson.

Classified Media
Schibsted Sveriges digitala eftertextbolag, som även i framtiden kommer att ingå även i Schibsted Classified Media. Ansvarig: Blockets vd Martin Frey.

Vi tror att det är ett bättre sätt att organisera verksamheten när den blir digital. Vi har en bakgrund av att organisera efter varumärken, men där måste vi tänka nytt. Det finns så mycket synergier att hämta i den digitala världen, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal till Medievärlden.

Vilka verksamheter som ska ingå i vilket affärsområde är inte bestämt. Det ska nu de ansvariga cheferna avgöra efter att olika arbetsgrupper arbetat med frågan.

Kommer det att bli en huggsexa om guldkalvarna?

Det tror jag inte, vi är överens om att vi ska ha en väldigt öppen och transparent process, säger informationschefen Olof Brundin.

När ska ni vara klara?

Så fort som möjligt, men hellre rätt än snabbt.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.