Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted om Lajkats nedläggning

Publicerad: 22 Februari 2018, 07:02

Martin Frey, chef för Schibsted Growth.

Facebooks förändrade algoritmer har fått trafiken från Facebook till Lajkat att sjunka. Samtidigt har den ekonomiska utvecklingen inte gått enligt plan, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth.


Ämnen i artikeln:

LajkatSchibsted

I veckan stod det klart att Schibsteds viralsajt Lajkat läggs ned.

– Den ekonomiska utvecklingen har inte gått enligt plan och i och med att vi inte såg några tecken på förbättring i början på 2018 så landade vi i den slutsatsen, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth.

Facebook skruvar regelbundet på sina algoritmer, vilket får stora konsekvenser för mediesajter som är beroende av trafik från medier-nätverket. Medievärlden har tidigare rapporterat hur höstens ändringar bland annat drabbade räckvidden för Upsala Nya Tidnings Facebook-sida, vilket gjort att tidningen valt att använda nya journalistiska grepp.

Har ni upplevt att de förändringar som Facebook gjort påverkat Lajkat?

– Den organiska räckvidden på Facebook har överlag varit stor, men genom åren har den både vuxit och sjunkit beroende på hur algoritmen förändrats. Det som däremot har sjunkit är trafiken från Facebook till Lajkats egen plattform.

Sex personer berörs av nedläggningen. Vad som händer med dem nu är inte klart än. De fackliga förhandlingarna inleds inom kort.

– Jag vill inte föregripa de fackliga förhandlingarna, men vår ambition är alltid att försöka hitta nya uppdrag inom koncernen när vi hamnar liknande situationer, säger Martin Frey.

Lajkat går i graven

UNT:s nya grepp för att göra journalistik med läsarna

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LajkatSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.