Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted och Adresseavisen slåss om Finn

Publicerad: 18 Augusti 2008, 09:13

Schibsted vill köpa Adresseavisens aktiepost i annonsportalen Finn.no för att kunna upprätthålla sin starka ägarposition i Finn även efter bildandet av Media Norge. Men Adresseavisen i Trondheim vägrar att sälja, vilket gör Schibsted-ledningen rasande.


I samband med att Schibsted lade fram sitt resultat för andra kvartalet i fredags, kunde koncernchef Kjell Aamot inte låta bli att ge Adresseavisens ledning en verbal örfil:

– Det måste ha varit mycket solsken i Tröndelag i sommar, när de inte har klarat att behandla vårt bud på två månader.

Det var i juni som Schibsted helt överraskande lade ett bud på 540 miljoner norska kronor för Adresseavisens aktiepost på 11,3 procent i Finn. Med detta bud som utgångspunkt värdesätts Finn till 4,8 miljarder kronor.

Finn.no är Norges största marknadsplats på nätet och förmedlar annonser inom jobb, fastigheter, bil, MC, båt och annat stort och smått.

Schibsteds bud till Adresseavisen gick ut i dag, men tidningen har ännu inte svarat. Förmodligen gör man det nästa måndag, då tidningen håller styrelsemöte.  Och då blir det av allt att döma ett nej till budet.

I dag kontrollerar Schibsted 84 procent av Finn, som är mycket vinstgivande. När Media Norge etableras blir Finn ett självständigt dotterbolag till Media Norge, som består av Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen samt Stavanger Aftenblad. Schibsteds ägarandel i Media Norge blir 50,1 procent, vilket i sin tur reducerar aktieposten i Finn till 44 procent.

Ägarna bakom Finn blir alltså Schibsted, Media Norge och – om Adresseavisen inte säljer sina Finn-aktier – Polaris Media.  Adresseavisen har valt att inte delta i Media Norge. I stället bildar tidningen tillsammans med Harstad Tidende Gruppen Polaris Media.

Schibsted har alltid haft en klar princip när det gäller ägande: man vill ha kontroll över det man äger. Därför handlar striden till syvende och sidst om kontrollen över Finn. Och den vill Schibsted upprätthålla med alla till buds stående medel.

Men Adresseavisen har hittills inte visat något intresse av att sälja sina aktier i Finn. Koncernchef Per Axel Koch i Adresseavisen betraktar aktieposten i Finn som en strategiskt viktig del av koncernens nätsatsning. Därför är Per Axel Koch, och många med honom i Adresseavisens ägarskara, skeptiska till en försäljning av Finn-aktierna till Schibsted.

Även journalistklubben i Adresseavisen är starkt kritisk till en försäljning av Finn-portföljen till Schibsted.

– Finn har varit en av de största pengamaskinerna i norsk mediabransch, och jag hoppas att styrelsen vill se på långsiktigheten framför en enormt kortsiktig vinst, säger journalistklubbens ordförande, Hilde Östmo, till sin egen tidning.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.