Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted hårdsparar efter fjärde kvartalet

Publicerad: 30 Januari 2009, 14:01

Ett uselt fjärde kvartal 2008 får Schibsted att vinstvarna och öka kraven på besparingar med 250 miljoner norska kronor.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedSvenska Dagbladet

Den tvära nergången i annonskonjunkturen i november-december har gjort att tunga verksamheter inom Schibstedkoncernen förlorat i intäkter.

Norska flaggskepppet Aftenposten, och de starka men något mindre regiontidningarna som Bergens Tidende, fjärde kvartalet tappar i storleksordningen 19 procent i annonsintäkter.

Svenska Dagbladet har klarat sig bättre, 7 procent ner, men för de svenska storstadstidningarna var december dramatiskt mycket sämre än oktober och november, visade nyligen Mediebyråernas statistik.

Aftonbladet har tappat i upplaga snabbare än tidigare under 2008.

Värst drabbad är den spanska varianten av gratistidningen 20 Minuter som tappat 31 procent i intäkter.

Koncernledningen har därför lagt ytterligare 250 miljoner i krav på ökad marginal, ovanpå den halva miljard man bestämde i november.

Utdelningen sänks till 2 norska kronor per aktie, från 6 kronor 2007.

Koncernens lån har omförhandlats för att öka handlingsfriheten.
{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=17}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.