Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted har skrivit 10-årskontrakt i city – tror på framtid för tidningarna

Publicerad: 13 Oktober 2009, 09:58

I januari 2011 flyttar Schibsted Sverige in i det nya Kungsbrohuset. På drygt 10 000 kvadratmeter ska Svenskan och Aftonbladet frottera sig med varandra, Blocket och koncernledningen, bland annat. Kontraktet är på tio år. Ett kvitto på att koncernen tror starkt på papperstidningen, säger koncernvd Raoul Grünthal.


Ämnen i artikeln:

SchibstedJernhusen

Schibsted har funnit sitt nya Stockholmsläge. I de nya kvarteren över och kring Centralstationen och spårområdet byggs Kungsbrohuset, som enligt byggherren statliga Jernhusen ska bli miljösmart.

Schibsted Sverige finns idag på flera adresser, störst Aftonbladets kontor i Globenområdet och Svenskans mitt emot Åhléns.  Svårt när man måste finna synergier och oflexibelt när verksamheterna förändras.

I Kungsbrohuset får Schibsted Sverige fyra våningsplan, drygt 10 000 kvadratmeter. Det är väsentligt mindre än idag. Och prislappen är bra.
– Det har varit ett kanonläge, säger Raoul Grünthal om förhandlingarna med Jernhusen.
Schibsted hade tänkt att flytta något senare, men passade på att sluta avtal när konjunkturen nu är låg.
Hur mycket billigare det blir vill inte Schibsted-ledningen säga. Men Olof Brundin, som skött upphandlingen, säger att om man suttit kvar i nuvarande lokaler så skulle man ha betalt omkring 50 miljoner per år. De nya lokalerna blir väsentligt billigare.

Kontraktet är på tio år.

– Att binda sig för tio år i City visar att vi tror på verksamheten, säger Raoul Grünthal, och syftar inte minst på kärnverksamheten papper.

Vad det gäller ytan är avtalet flexibelt. Schibsted kan såväl få mer som mindre yta.

– Vi startar Punkt.se och behöver nya kvadratmeter – och vi lägger ner och behöver bli av med dem, tar Olof Brundin som exempel på rörligheten i koncernens verksamhet.

Enligt Olof Brundin kommer Svenskans medarbetare att få mer utrymme än idag, övriga mindre. Några tusen kvadratmeter vinner man på färre korridorer och andra ytor där man rör sig. Och så ska schemaläggning göra att lokalerna utnyttjas bättre.

Inför jakten på nya lokaler har man noga kartlagt hur de gamla utnyttjades. På bästa kontorstid var det i snitt bara 50 procent av arbetsplatserna som användes. Så ska det inte vara i de nya lokalerna.

– Vi vill sitta nära, säger Olof Brundin.

Kungsbrohuset är miljösmart. Värme tas från alla människor som strömmar genom Centralen varje dag, runt 200 000. Kyla tas från Klara sjö.

På torsdag är hela koncernen bjuden till nya huset på husesyn och flyttöl. Exteriört är Kungsbrohuset klart. Interiören återstår. Från 1 december nästa år disponerar man lokalerna. Men flytt blir det troligen i mellandagarna. Klassiska flyttdagar för medieföretag.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SchibstedJernhusen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.