Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Schibsted är bäst på kreativt nytänkande”

Publicerad: 7 Maj 2010, 07:42

Kreativt nytänkande är Schibsteds paradgren. Det anser koncernchefen Rolv-Erik Ryssdal.


Receptet för att bli bra på det är enligt Rolv-Erik Ryssdal: Blanda rätt människor med rätt kultur, tillsätt uppmuntran och tillit från den högsta ledningen. Och att den har acceptans för att det ibland kan gå fel.

Och det har ni?

I stort sett skulle jag säga det.

Den stora tillväxten i framtiden kommer att vara på den digitala sidan. Speciellt om det går att få igång fler betaltjänster. Och det borde man klara av menar Rolv-Erik Ryssdal. Inte minst när läsplattorna, med iPaden i trolig spets, får en större marknad.

Där handlar det verkligen om att etablera en betalmodell.

Några konkreta planer hur det ska gå till, förutom Aftonbladets Plus-tjänster som fungerar bra, har man dock inte i dagsläget.

Det kommer att handla om trial and error.

När det gäller papperstidningsbranschen är han försiktigare. Man är rent ut sagt dum om man tror att den totala upplagan kommer att vara högre om fem år än vad den är i dag. Men jobbar man målmedvetet riktat mot specifika målgrupper finns det alla chanser att klara sig bra på marknaden menar han.

Behovet av god journalistik blir bara större i framtiden. Bloggarna har varken den tid eller de resurser som krävs för att skapa det anser Schibsteds koncernchef.

Men även fria och oberoende tidningar måste kunna betala sina räkningar.

Om Schibsted har varit bra på kreativitet har det varit sämre med lönsamheten. Där måste man bli bättre de närmaste åren anser Rolv-Erik Ryssdal.

Vi ska ha starkare resultatfokus. Under flera år har det varit så att koncernens starka kort, VG och Aftenposten i Norge och Aftonbladet i Sverige har varit räddningen. Men det är ingen självklarhet att det ska vara så i framtiden.

Hur ser du på Svenska Dagbladets framtid?

Tidningen går åt rätt håll och har en bra plan samt en bra ledning, både redaktionellt och för företaget. Och att man tar marknadsandelar visar att man gör rätt saker.

Arbetet med att flytta ihop Svenska Dagbladet och Aftonbladet går enligt plan. Men han betonar att det bara handlar om att tidningarna ska bli sambos i det nya huset vid Centralen runt årsskiftet.  Någon sammanslagning av till exempel tidningarnas fotoavdelningar finns inte på dagordningen. För även om det handlar om effektivitet och lönsamhet går det att driva den för långt:

Det ska absolut vara två egna organisationer även i framtiden. Det vore dumt att göra besparingar där.

Schibsted har delade erfarenheter av gratistidningar. 20 minuter går förhållandevis bra på de marknader där den finns. Men Punkt.se var en stor förlustaffär från början till slut. Några nya planer på att ge sig in på den marknaden har man inte i nuläget.

Vi sitter nöjda med det vi har, säger Rolv-Erik Ryssdal.

Några planer på att ge sig in på den traditionella tv-marknaden har man inte heller på Schibsted.

Våra satsningar när det gäller rörligt kommer enbart att vara på nätet, säger Rolv-Erik Ryssdal.

Visste du detta om Rolv-Erik Ryssdal?

Han missade ett klipp när han tyckte att prislappen på Blocket var för  stor. När han kom tillbaka till de förra ägarna efter ett halvår hade  priset fördubblats till 200 miljoner. Men det blev ändå en bra affär  påpekar han.

Han gillar sin familj och håller på Arsenal.

Alla hans tre barn är födda på Södersjukhuset i Stockholm.

Och om Aftonbladets ledning inte ska tappa sin trovärdighet är det bäst  att de förser honom med den utlovade svenska folkdräkten.

Uppsnappat på Stockholm MediaWeek.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.