Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted anställer EU-expert för att bevaka nätjättarna

Publicerad: 6 November 2018, 12:38

Petra Wikström ska för Schibsteds räkning bevaka och driva EU-frågor, inte minst politik för att reglera nätjättarna som konkurrerar om mediebolagens digitala intäkter.


Ämnen i artikeln:

Karin PetterssonSchibsted

Petra Wikström kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Hon har en bakgrund på bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV.

– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.

Att det handlar mycket om Facebook och Google är ingen hemlighet.

”Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten. Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då?”, säger Karin Pettersson.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Karin PetterssonSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.