Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Schibbye och Stakston tror på nyhetsuppsökare

Publicerad: 16 Februari 2015, 12:53

Blank Spot Projects Martin Schibbye och Brit Stakston förklarar idén om en läsarfinansierad plattform för omvärldsbevakning.


Ämnen i artikeln:

Martin SchibbyeBrit StakstonBlank spot project

I takt med att mediekrisen krympt redaktionerna har utrikesbevakningen minskat. Idag saknas insatt rapportering eller en rapportering överhuvudtaget från hundratals fascinerande platser. På många av dessa platser sker dessutom en politisk eller social utveckling som borde resultera i spaltmeter av artiklar. Sydostasien är bara ett av många exempel:

Thailand, där militären tagit makten, nämns i stort sett bara när det handlar om tsunamikatastrofen eller om stränder, säger Blank Spot Projects grundare Martin Schibbye, som nu vill belysa världskartans ignorerade platser och ämnen. Detta ska ske med hjälp av crowdfunding, den digitala insamlingsmodellen där intresserade individer kan hjälpa till att förverkliga projekt; i det här fallet med allt från 24 kronor till 500 (vilket ger medlemskap och inflytande över ämnesvalen).

Blank Spot Projects digitala strateg Brit Stakston berättar mer om gräsrotsprojektet:

Vi siktar på en miljon, och når vi inte upp till den summan faller projektet. Vi försöker att visa rent konkret vad pengarna går till; 500 kronor kan till exempel köpa en skyddsväst åt en tolk.

Och om ni ”bara” får ihop 800 000, lägger ni ned hela idén då, menar du?

Ja, men det är inte vårt val, utan det är så crowdfunding fungerar. Deadline är den 5 mars, på Mediedagarna i Göteborg. Går vi inte i mål så får alla pengarna tillbaka.

Vad ska miljonen gå till?
För 1 miljon kan vi visa vad vi vill göra; gör reportage, påbörjar ett gräv, bygger vår plattform och fångar framför allt upp medlemmarnas tankar om vår idé. En miljon är också en lättkommunicerad summa.

Vad innebär det att vara medlem?

Medlemmarna gör halva jobbet! Medlemskapet är på 1 år, och dels får man tillgång till redaktionens inre puls, där reportagen kommer att utformas, och dels får man tillgång till den plattform vi tillhandahåller, där man kan diskutera omvärlden med andra insatta. Man får också träffa redaktionen vid flera tillfällen under året och diskutera de ”vita fläckarna”.

Kärnan i projektet, säger Brit Stakston, är de erfarna och namnkunniga journalister som deltar: Schibbye själv, Nils Resare och Magda Gad, till exempel.

Det är ett kapital i sig. Vi vill testa den här hypotesen, att våra stödjare är folk som letar nyheter inte undviker dem. Och att det faktiskt går att göra god och insatt utrikesjournalistik för dem.

Martin Schibbye är chefredaktör och ansvarig utgivare för projektet:

Efter insamlingen tillsätter vi redaktionen, som kommer att presenteras i september. Vi samlar just nu in förslag på ”vita fläckar” och har fått ett väldigt gensvar från folk som tycker att traditionella medier missar mycket.

Det behöver inte handla om renodlade nyhetshändelser, understryker Schibbye, utan om strukturell utveckling:

En frilansare som är knuten till oss reser just nu till Sydsudan för ytterligare sex månader i landet. Ett jobb av en sådan reporter ger större insikt än journalister som reser ned i 2-3 dagar med en färdig vinkel och idé.

Berättandet måste få ta tid, fortsätter Schibbye, och berättar att artiklarna gärna får ligga på tiotusentals tecken ”någonstans mellan reportage och bok” och presenteras på innovativa sätt med ljud och rörlig bild.

Jag har drömt om det här länge. Jag har sett behovet och det oerhörda intresset för journalister som faktiskt använder fötterna och inte bara googlar.

Bilden av att unga människor inte är intresserade av nyheter stämmer inte, enligt Martin Schibbyes erfarenhet. När han föreläser i exempelvis gymnasieskolor finns en stor nyfikenhet på omvärlden hos eleverna. Hans och Johan Perssons bok om tiden i etiopiskt fängelse, 438 dagar, har också sålt i över 150 000 exemplar. Snart reser Martin till Amsterdam för att träffa hjärnorna bakom ett framgångsrikt holländskt korrespondentprojekt, som lyckades dra in en miljon euro på åtta dagar:

Crowdfunding är egentligen ingenting nytt; Frihetsgudinnans bas kom till på det sättet, liksom Coop. Människor har alltid gått samman och försökt hjälpas åt för att lösa problem. Nu är problemet tidningskrisen och den krympta utrikesbevakningen, och det finns ett stort intresse av att förändra situationen.

I nuläget har över 300 personer bidragit med tillsammans drygt 190 000 kronor. Insamlingen pågår i 17 dagar till.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.