Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Scherman delar ut rallarsvingar

Publicerad: 30 Januari 2007, 12:04

Jan Scherman och Göran Ellung, TV4, drämmer till Lars Leijonborg, Lars Adaktusson, Eva Hamilton och Gunnar Strömblad i en debattartikel i Dagens Nyheter idag. Mellan rallarsvingarna föreslår de att de privata medieföretagen bygger upp egna kvalitetsfonder, att politikerna släpper greppet om public service - som i sin tur måste bli mycket effektivare.


Med stöd av en färsk tittarundersökning hävdar debattörerna att SVT inte har en position och ett stöd som man brukar hävda: ett flertal tycker inte att de får valuta för licenspengarna och man väljer andra kanaler framför SVT 1 och 2.

Dessutom visar man att SVT är ineffektivt, de 4 miljarderna licensmedel man disponerar ger inte ett resultat i paritet med det alla de kommersiella kanalerna presterar med ungefär lika mycket i reklammedel.

Ett huvudmål för artikeln är Leijonborgs och Adaktussons förslag att man ska bygga upp public service-fonder med skattemedel.

Scherman-Ellung skriver att det bara skulle öka politikernas inflytande över journalistiken. Dessutom har de stora medieföretagen – Bonniers, Schibsted och MTG – råd att satsa egna pengar.

”Det vore självklart bättre om de privata medieföretagen på egen hand utvecklar sina kvalitetsprogram, och att public service utan politisk inblandning definierar sin roll i det nya tv-landskapet, gärna utan de ständiga och frikostiga höjningarna av licensmedel. Först då läggs grunden till en ny mångfald, med fler och bättre valmöjligheter för publiken. Men då måste alliansregeringen också våga forma en modern mediepolitik, utan arvegods från s-regeringen.”
Schibsteds Sverige-vd Gunnar Strömblad anklagas för att vara den ”mest hängivne bidrags- och fondivraren”.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.