Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Satsar ni på smartphones nu, Barometern?

Publicerad: 28 Februari 2011, 12:52

För ett år sedan tog sig 1 procent av läsarna in på Barometern.se via mobiltelefon eller smartphone. Nu har siffran stigit till drygt 5 procent. Peter Sigfridsson är webbchef på Barometern.


Våra läsare blir mer och mer mobila i samma takt som försäljningen av smartphones ökar. För oss halvstora landsortstidningar är det här en ny marknad. Vi har inte varit så aktiva när det gäller mobila plattformar och vi måste agera med större kraft på det området.

Hur ska ni göra det?

Barometerns Iphoneapp blev godkänd i fredags. Det finns ingen app med nyheter från vårt spridningsområde så vi fyller verkligen ett tomrum. Borås Tidning släppte sin app tidigt i höstas och har haft bra spridning på den. Nu är den uppdaterad till samma version som de nysläppta apparna för Smålandsposten, Barometern och BLT.

Hur är appen utformad?

I nuläget är den i princip likadan som mobilsajten med samma nyhetsflöde. Men med tiden kommer den att skilja sig alltmer från den. Vi skissar redan nu på nya varianter där vi vill erbjuda bland annat positioneringstjänster. I samband med det kommer vi också att börja ta betalt för den.

Jag tror att den här ökningen kommer att fortsätta och gå ännu snabbare. Det är hög tid att vi positionerar oss som lokal leverantör av nyheter i fler kanaler. Det här ger också stora möjligheter för annonsörerna. Det var väldigt lätt att sälja annonser redan innan Iphoneappen var klar. Ingen tvekade trots att vi i princip bara hade skärmdumpar att visa upp.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.