Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Satsa seriöst på motorjournalistik, SVT

Publicerad: 1 September 2008, 08:16

Med BBCs motorprogram Top gear som exempel efterlyser Pierre Kjellin, reporter på LRF Media, ett samtidigt upplysande och underhållande program om bilar och motor i SVT. Bygg det kring Bosse Bildoktor och Håkan Matson, föreslår Pierre Kjellin.


SVT HAR PÅ SISTONE ganska ofta anklagats för att satsa för stor andel av sina resurser på underhållning.
Jag kan tycka att det ligger något i kritiken, utom på ett område:
Bil och motor.

Bilar och motorer är enligt min mening ett område som förtjänar en alldeles egen plats i public service programutbud. Bilen och förbränningsmotorn var med och lade grunden till det moderna samhället. Bilar och motorer har också en alldeles särskild plats i Sveriges historia; med Välfärdssverige växte världskändisarna Volvo, Saab och Scania fram.

Bilen och förbränningsmotorn utgör på en och samma gång också en viktig samhällsfråga och ett av världens största miljö- och hälsoproblem.

Bilar och motorer har potentialen att vara ett angeläget ämne för långt fler än oss bilfantaster. Men det verkar inte Sveriges Television märkligt nog anse. Märkligt, därför att jag är övertygad om att ett motorprogram som förenar underhållning med konsumentupplysning skulle kunna bli en tittarsuccé. Och tittare är något som SVT tycks jaga med ljus och lykta numera.
För ett förhållandevis litet public service-bolag som SVT, med ganska begränsade resurser, är bil och motor enligt min mening som klippt och skuret för ett kombinerat samhälls- och underhållningsprogram. Trafik, bilägande och utsläpp är samhällsfrågor medan bilkörning, motorer och prestanda utgör själva nöjet för oss bilintresserade.

BRITTISKA BBC:s MOTORPROGRAM ”Top Gear”, som sänds i en av de reklamfinansierade kanalerna, är en oerhört påkostad underhållningsorgie – det är roligt, tokigt och med programledare som gasar Storbritannien runt i svindyra vrålåk. Kort sagt ett underhållande och inspirerande motorprogram som dock är för stort och för dyrt för SVT och svenska tittare.

I några år samarbetade SVT med motorprofilen ”Bosse Bildoktorn”. Det, och programmet , ”Bosse Bildoktorn” var ett genidrag. Bosse Bildoktorn var beviset på att det går att göra motorprogram som är både underhållande och konsumentjournalistik, utan att sluka enorma resurser.

JAG SKULLE BÖRJA med varumärket och tv-personligheten Bosse Bildoktorn. Därefter skulle jag knyta till mig en känd och erfaren motorjournalist (t ex Håkan Matson) samt en mera oprövad journalist med bilar i blodet – helst med ett hjärta som klappar för miljön. Sedan skulle jag ge dem fria händer och måttliga resurser. Under två förutsättningar: att miljön är ett stående programtema och att tittarna får både delta och debattera.

Ett sådant motorprogram skulle kunna förnya motorjournalistiken och få fler tittare än oss motornördar att upptäcka genren.
Pierre Kjellin,
reporter LRF Media

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.