Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Satsa på bättre men mindre nyhetsjournalistik

Publicerad: 11 April 2008, 10:22

"Mindre journalistik, men bättre". Det är ett av medieforskaren Robert Picards framtidsrecept för nyhetsorganisationerna när medievanorna sätter press på de traditionella affärerna.


Robert Picard, professor vid Internationella handelshögskolan i Jönköping, sticker effektivt hål på några av dagens ”sanningar” om mediernas situation. Först och främst att det var bättre förr.

– För 50 år sedan var det få tidningsägare som tjänade pengar, sa han i sitt föredrag vid Medieforskningssymposiet i Jönköping idag.

Det var bara ägarna till de riktigt stora tidningarna i de stora städerna som kunde leva gott på verksamheten.

Den riktigt goda lönsamheten är ett undantag som inträffade under 80- och 90-talen. 10-15 år när annonsörernas stora intresse, tillsammans med teknisk utveckling, kompetenshöjning och svag konkurrens ledde till höga vinster.

Vad ledde de goda åren till? Att nyhetsorganisationerna blev ”feta och bekväma”, är hans obekväma svar. Samt vertikala och topptunga.

Nu är de traditionella mediernas genomslag en bråkdel av vad den var för några decennier sedan. Och publikens vanor ändras snabbt. Nyheter uppfattas som service och en ”bekvämlighet”, och en sådan kan man inte ta betalt för i det långa loppet.

Robert Picards svar på nyhetsjournalistikens framtidsfrågor:
O Glöm masspubliken. Det är meningslöst att ge bort nyhetsmaterial till alla, möjligen för en spottstyver. Ta istället rejält betalt av dem som är intresserade och uppskattar journalistikens värde.

O Se över resurserna, gör mindre journalistik, men gör den bättre. Nyhetskonsumtionen kommer inte att öka.

O Ägna er åt rätt saker. Nyhetsorganisationerna ska syssla med det de är till för och förväntas göra, sa Robert Picard, med en rejäl skrapa åt public service som satsar resurser på underhållning, service och nischintressen istället för åt nyhetsarbete.

Att nyhetsorganisationerna måste lyckas klara utmaningen, betonade Picard som en viktig konklusion.

– För samhällets skull.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.