Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sara Öhrvall tror inte på gratismodellen

Publicerad: 19 Augusti 2009, 07:51

Sara Öhrvall, chef för Bonnier Research and Development, tror att betalmodeller är framtiden för den kvalificerade journalistiken på nätet.


Det handlar inte om att börja ta betalt för befintligt gratismaterial utan om att vidareförädla produkterna för att skapa betalningsvilja, säger hon.

Enligt Sara Öhrvall visar flera undersökningar att 20 procent är beredda att betala för digitalt innehåll, men bara en procent för nyheter.

– Nu är det relevant att börja ifrågasätta gratis, men det är inte relevant att stänga något. När så många människor lägger ner så mycket tid på att konsumera gratis media måste det till en högre makt för att ändra på det beteendet   Sarah Öhrvall tycker att mediebranschen varit dålig på att förklara vilken nytta den tillför, och vilka resurser som krävs.

– Det krävs jättemycket transparens och riktigt bra förklaringar. Ibland känns det som att först måste något dö ut, och sedan kommer vi till insikt.

Att gratismedierna dör, och sedan reser sig nya betalmedier ur askan?

– Jag tror jättemycket på betalningsmodellen. Vi betalar för fysiska produkter, varför skulle vi inte betala för digitala produkter?

För att en fysisk produkt är ändlig men en digital är oändlig?

– Det finns några brister i det resonemanget. För det första kostar det att ta fram kvalificerat innehåll, och någon måste betala för det. Vi får en sundare mediemarknad om det inte bara är annonsörer som gör det, och att allt ska skapas av folk som jobbar gratis känns lite som ett hån mot det skapande yrket. Jag tycker att det är häftigt och mäktigt med all skapandekraft men jag tror att det bästa är en harmoni mellan professionellt och oavlönat arbete. Jag ser ingen konflikt mellan dem, och det är konsumenten som till slut avgör vad den vill konsumera.

Sara Öhrvall tror att gratis kan fungera för enkla, annonsfinansierade produkter, men inte för kvalificerat material.

– Om all finansiering kommer från annonsörer då får du en annorlunda produkt. Det kommersiella intresset är inte identiskt med användarintresset och jag tror att det finns områden där folk är beredda att betala för innehåll

Vilka områden?

– Mer skräddarsydda produkter, mer utvalda produkter, där vi väljer ut, upptäcker och paketerar snyggt för en viss grupp, det kan vara intelligent modererade och aggregerade sajter där vi tillför värde.

Som Newsmill?

– Nej, men ett Newsmill premium, som exempelvis erbjuder en kraftfull analys av hur vi ska tolka strömningarna i vissa debatter.

Tror du mest på mikrobetalningar eller avgiftsfinansiering?

– Mikrobetalningar har visat sig fungera väldigt väl för Iphone. De är bra för de spontana plocktjänsterna och upptäckarlusten. Men jag vill också se en lojalitetsmodell, och då måste vi erbjuda mer än en produkt, vi måste erbjuda ett sammanhang. Bjuda på mer av vår kunskap och miljö och bjuda in användaren.

Kan inte det få användaren att känna sig exkluderad: ”jag pratar bara med dig om du betalar för det”?

– Inte om du förklarar varför det kostar och vad värdet är för konsumenten . Då kan många vara villiga att betala för skapandet. Medlemskap har alltid funnits, jag betalar för att vara med i en fotbollsklubb också.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.