Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sanomas vd: Dagstidningens roll minskar

Publicerad: 12 Maj 2010, 06:35

Hannu Syrjänen, vd för Nordens största mediekoncern Sanoma, tror att dagstidning på papper snart kommer att vara en lyxprodukt.


Hur viktiga är dagstidningarna för Sanoma om fem år?

Deras roll förändras. Det kommer alltid att finnas ett behov av pålitliga nyheter, men plattformen kommer mest troligt att vara digital. Papperstidningen kommer att vara en lyxprodukt i framtiden, med djupa analyser av skeenden i världen. Dagstidningar på papper kommer att spela en mindre roll för Sanoma i framtiden. Delvis för att andra affärsområden kommer att växa snabbare.

Vilka nya affärsområden kommer Sanoma att verka inom om fem år?

Vi tror att kundens behov av information, utbildning, underhållning och communities kommer att finnas kvar också i framtiden, och vår uppgift är att tillfredsställa de behoven. Plattformarna kan komma att ändras över åren, men professionellt, trovärdigt innehåll fortsätter att vara nyckeln.

Vad har gjort Sanoma så lönsamt?

Vi fortsatte öka vår effektivitet under första kvartalet och de  effektivitetsökningar vi genomförde under 2009 kommer också att påverka  vårt resultat 2010. Dessutom har marknaden utvecklats väldigt lovande  under mars, särskilt i Finland.

Hur ser ni på den svenska marknaden?

Sanoma ser framtida tillväxt främst i centrala Östeuropa och Ryssland.  När det gäller läromedel ser vi nya marknader också i stora västeuropeiska länder som Tyskland och Frankrike, samt i Asien. Vi har  viss utbildningsverksamhet i Sverige, men inga planer på att utöka till  några andra områden.

Vilket är Nordens ledande mediekoncern om fem år, Schibsted, Bonnier  eller Sanoma?

Sanomas mål är att vara ett ledande medieföretag i Europa med fokus på  hållbar tillväxt och lönsamhet. Det betyder inte att vi behöver vara  störst, men vi ska vara en seriös spelare på planen. Vi har inte några  mål för hur vi ska rankas på en nordisk marknad.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.