Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sandström: Mitt mandat är att förändra Sydsvenskan

Publicerad: 29 Augusti 2008, 02:46

Sydsvenskans nytillträdde chefredaktör Daniel Sandström säger till Medievärlden att det blir en hel del förändringar, och mer integrering av print och webb.


– Mitt mandat är ett förändringsmandat – och därför blir det också en hel del förändringar framöver. I detta ingår bland annat att mer integrera print och webb. Att satsa på framtida smarta lösningar. Där har vi en hel palett att måla med.

Det säger Sydsvenskans nye chefredaktör Daniel Sandström till Medievärlden.
Vilka förändringar som är aktuella vill Sandström inte gå in på ” samma dag som jag utsetts”.

– Det finns ett förändringsarbete som påbörjades på Peter Melins tid, Nya Sydsvenskan, och det ska fortsätta.

– Men fortfarande är det den journalistiska berättelsen i ord och bild, som står högst på agendan – och där tror jag att vår begåvade redaktion fortsätter att vara framgångsrik.

Blir det mer kultur i Sydsvenskan nu?

-Ja, haha, det vet jag väl inte precis. Men visst – det finns saker inom kulturjournalistiken som även kan användas för hela tidningen. Men återigen – storytelling kommer att vara fortsatt viktig in all journalistik oavsett vilka kanaler man använder.

Hur kommer läsarna att märka av en ny cheftredaktör?

– Svårt att säga. Men som utgivare komer jag att fortsätta värna om etikfrågorna. De ligger mig varmt om hjärtat precis som för min företrädare Peter Melin.

– Att digitala medier också är högprioriterade visar jag genom att ta med Anders Olofsson till den nya redaktionsledningen. Den ska dessutom kompletteras med en redaktionschef som jag hoppas kunna utse under hösten.

Daniel Sandström är 40 år. Född och uppvuxen i Lund. Doktor i litteraturvetenskap. Anställdes på Sydsvenskan 2001. Blev kulturchef 2005 efter Staffan Söderberg.

Peter Melin, Sydsvenskans tidigare chefredaktör, gick hastigt bort i början av året.
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.