Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Säljbolagen tar inte åt sig av Welins kritik

Publicerad: 6 September 2010, 10:51

Resultaten visar att vi visst fått tv-pengar menar man på Citypaketet och Riksmedia. Dan Morén, vd på Citypaketet, menar att det kunde varit ännu mer om byråerna varit alerta. Patrik Vincent, försäljningschef på Riksmedia, ser det som ett utspel för att få högre rabatter.


Ämnen i artikeln:

Patrik VincentCitypaketetDan MorénRiksmedia

Dan Morén, vd för Citypaketet, känner inte igen sig i Jens Welins beskrivning av hur dagspressen agerat nu när de kommersiella utrymmena i tv-kanalerna varit utsålda sedan ett antal månader.

   Jag kan bara tala utifrån Citypaketet. Här agerade vi tidigt när vi fick veta att tv var slutsålt.

I april låg säljbolaget ackumulerat 9 procent under fjolårets siffror. Nu ligger man omkring 30 procent över. Ett resultat som till stor del beror på att man jobbat hårt på att ta hem pengar från kampanjer som helt eller delvis inte fått plats i tv menar Dan Morén.

   Det handlar om avsevärda belopp som vi tagit hem för att vi varit tidiga på bollen.

Men det kunde ha varit mer. Dan Morén menar att hans bolag gör vad de kan för att vara alerta och reagera snabbt på en sådan här situation. Men att man på byråerna, och för den delen också hos vissa kunder, haft svårare att tänka om. En kampanj missade man till exempel för att byrån inte kunde lösa det kreativa uppdraget inom utsatt tid.

De kunder som nu gått mer i dagspress har enligt honom upptäckt mediets fördelar:

   Antalet och djupet i kontakterna är ju ett helt annat. Många har upptäckt att de eldar för kråkorna i tv.

Patrik Vincent, försäljningschef på Riksmedia, tar inte heller åt sig av kritiken från Jens Welin. Han ser det mer som ett försök att få mer rabatt:

   Det känns mycket som ett utspel för att öka pressen på oss att sänka priset.

Patrik Vincent anser att man från Riksmedias sida mycket aktivt jagar potentiella kunder. Och att man inte har en stelbent modell som man försöker få alla att anpassa sig efter utan mer eller mindre har en affärsmodell för varje större kund.

Utvecklingen för Riksmedia talar också för att man fångat in ett antal av de som annars skulle ha gått i tv menar han. Perioden juni till augusti ligger bolaget 60 procent över fjolårets resultat.

   Och för september ligger vi redan 28 procent över. Trots att månaden just har börjat.

Tidningarna missar tv-miljonerna


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.