Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Säljbolag i stark medvind

Publicerad: 19 Augusti 2010, 10:19

Citypaketet går mot ett rekordår. Även på Mediekompaniet känner man att försäljningen skjutit fart ordentligt.


Ämnen i artikeln:

CitypaketetMediekompanietDan Morén

Under juni ökade Citypaketet sin försäljning med över 250 procent jämfört med 2009. Juli gick ännu bättre, då var ökningen över 310 procent.

Säljbolaget kommer att nå en nivå som överskrider resultate de bästa åren under senaste högkonjunkturen enligt vd Dan Morén.

Alla branscher har gått bra under sommaren, men telekom och finans har stuckit ut. Valet hjälper också till. Intäkterna från de politiska partierna har tredubblats jämfört med 2006.

På Mediekompaniet, säljbolaget som uppstod efter sammanslagningen av Stormarknadspress och Land & Rike, har man också bra snurr på affärerna. Även om starten på året inte var så lyckad enligt vd Anders Sjösten.

   Vi ligger i nivå med målen som är en bra bit över 2009 års resultat för bolagen.

Under sommaren har det kommit till många nya kunder och säljbolaget kommer att göra ett bra resultat 2010 tror Anders Sjösten.

Beror det på att ni har varit duktiga eller bara på att tv är fullbokat?

   Att tv är fullbokat kan ha en viss betydelse. Den allmänna konjunkturuppgången, att folk ser mer positivt på framtiden en annan. En tredje orsak är att vi jobbat effektivt och med bra erbjudanden.

   Men visst är det konkret så att vi fått några kampanjer på grund av att tv varit fullbokat.

I går blev det klart att Mediekompaniet tar över Ad Center som jobbar med produktion och distribution av annonser. Verksamheten blir ett nytt affärsområde inom säljbolaget.

Så ska nya storpaketet ta andelar

Svensk annonsering ökar mest i Norden

Svenska Dagbladets bästa kvartal någonsin


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.