Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sakari Pitkänen tar över Metro International

Publicerad: 4 April 2006, 11:14

Svenska Metros chefredaktör blir publicistiskt ansvarig för alla Metro-tidningar. Modellen med Metro-ambassadörer kommer troligen att spridas världen över.


Sakari Pitkänen kommer tills vidare att kvarstå som ansvarig utgivare för svenska Metro.
Kommer du att befinna dig mest på resande fot framöver?
– Nej, jag ska minimera flygandet som är extremt improduktiv tid. När jag reser kommer jag att stanna längre på några ställen.
Ska du fortfarande ha ett finger med i den dagliga verksamheten i Sverige?
– Den här maskinen sköter sig själv ganska bra. Och de tre cheferna Mona Johansson, Ann Olrin och Hannah Sjöström är duktiga.
Hur ofta ställs du inför kniviga utgivarbeslut?
– Kniviga och kniviga, men varje dag ska det fattas utgivarbeslut som är viktiga i den lokala miljön. Ska en restaurang som fått besök namnges till exempel? Men sådana beslut kommer Mona Johansson att ta. Det står på min lista att utse en ställföreträdande utgivare.
Hur går det med planerna på Metro-ambassadörer som rapporterar om lokalsamhället på lokala Metro-webbplatser?
– Det blir nog flera ambassadörer i varje kommun, vi har åtminstone hundra sammanlagt. Vi siktar på att dra igång i månadsskiftet mars-april.
Kommer de som skriver att åta sig följa pressetiska regler?
– Ja, det kommer nog att bli enligt modellen att klicka i en ruta, ”I accept”, där de etiska reglerna finns. Jag tror framför allt att kollektivet kommer att korrigera sig själv. När något är olämpligt får vi veta det och tar bort inlägget om vi håller med om att det är olämpligt.
Ska ni ha en ansvarig utgivare för nätsidorna?
– Vi har inte löst utgivarskapet ännu. Detta är en annorlunda värld. Vi ska inte ha förhandskontroll.
Kommer modellen med Metro-rapportörer att sprida sig över världen nu när du är internationellt ansvarig?
– Ja, om det här funkar ska vi sprida det snabbt. Det ingår i en tydlig trend runt om i världen. Det här sättet att göra det på är det mest spännande vi har hittat på tycker jag själv.
Torbjörn von Krogh

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.