Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sajtsäljet upp 11 procent 2010

Publicerad: 18 Februari 2011, 08:59

Morgonpressens intäkter från nätannonseringen ökade 11 procent i fjol. Men fortfarande är det en bit kvar till siffrorna från 2008.


Nätsäljet på landsortstidningarnas sajter ökade 16 procent i fjol. Storstadstidningarna hade inte riktigt samma tillväxttakt, där ökade nätsäljet med 9 procent. Det visar TU:s internetbarometer.

Landsortspressens sajter har högre tillväxt än internetannonseringen som helhet.

Det är huvudsakligen rubrikannonseringen som pådrivit landsortssajternas tillväxt, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i ett pressmeddelande.

Sett till nettointäkterna drar storstadssajterna in mer. 287 miljoner kronor jämfört med 183 miljoner för landsortspressen.

Det betyder att morgontidningarnas andel av annonsintäkterna på nätet ligger på drygt 8 procent enligt IRM:s siffror.

Årets tillväxt på 11 procent för morgonpressens sajter innebär att tappet från 2009 i princip är återhämtat. Nu fattas det bara 3 procent för att komma upp i 2008 års resultat konstaterar Fredrik Rogberg.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.