Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så var starten för DT:s morgon-tv

Publicerad: 17 November 2014, 08:19

Det var lite väl lugnt på nyhetsfronten. Men premiären av DT:s nya morgon-tv blev ändå lyckad. Det menar DT:s chefredaktör Carl-Johan Bergman.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Jag låg i sängen och såg sändningen 06.25. Och jag är superstolt, säger Carl-Johan Bergman.

Natten var lugn i Dalarna, så sändningen fick toppas med en ambulanskrock från i söndags och mögel på ett dagis.

Det fungerade, men kunde ha fått vara lite större nyheter.

Hur många som tittade på den första, 90 sekunder långa, sändningen har Carl-Johan Bergman inte några siffror på ännu. Men han har hunnit få tre positiva mejl från läsare.

Det finns en stor potential i konceptet tror Carl-Johan Bergman. Om någon månad tror han sändningarna har mellan 5 000 och 6 000 tittare varje morgon. Och om ett år kan dagens 1,5 minut vuxit till en riktig morgonsoffa på 2 3 timmar.

När vi började med det här så upptäckte vi många dolda talanger. Det finns nog både minst en Steffo och en Jenny Strömstedt på redaktionen. Så det blir inga problem.

Han ser en tydlig förflyttning till det rörliga innehållet på sajten. Vilket ökar trycket på den typen av produktutveckling. Allt för att klara av konkurrensen från huvudkonkurrenten Aftonbladet.

Det är inte Public service eller andratidningen som är vår konkurrent. Det är Aftonbladet som vi måste vara bättre än för att vara ledande lokalt när det gäller daglig räckvidd.

Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.