Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så tänker uppstickaren bli störst på plan

Publicerad: 22 Maj 2015, 08:14

Starten har gått över förväntan för JKPGLive enligt redaktionschef Andreas Söderlund. Om ett par år är de större än Jnytt tror han. Och sedan kan det mesta hända. UPPDATERAD


Några siffror på exakt hur mycket över förväntan är vill han inte avslöja. Men det finns ett drömscenario för hur JKPGLive ska utvecklas trafikmässigt, som betyder att verksamheten ska börja gå runt redan i sommar om bara försäljningen lyckas också.

Och där ligger vi ganska exakt, säger Andreas Söderlund.

Enligt den planen ska sajten då ha en tredjedel av Jnytts trafik i september. Jnytt har i dagsläget drygt 100 000 unika besök i veckan i både desktop och mobil. Till den nivån ska uppstickaren också.

Men det kommer att dröja ett par tre år, säger Andreas Söderlund.

Han har ett förflutet på just Jnytt och har även varit reporter på Jönköpings-Posten. Dessutom har han jobbat på Aftonbladet samt varit försäljningschef på ett callcenterbolag. Det finns flera orsaker till varför han engagerat sig i den nya mediesajten. Dels att han tror på upplägget men dels också att det, enligt honom, finns ett behov av JKPGLive ur ett demokratiperspektiv.

Plockar vi bort public service har det bara funnits en lokal aktör här sedan TV4 drog sig tillbaka.

Det är med lika delar försiktighet och kaxighet som han, Daniel Johansson, som också driver ett produktionsbolag, och enterprenören Björn Thyselius, dragit igång verksamheten. Det är fyra personer som är anställda, sedan finns det också ett antal frilansar, bloggare och krönikörer som ska producera material.

Grundidén är att hålla kostnaderna nere, bland annat genom att använda oss mycket av frilansare.

Vad händer när ni är större än Jnytt om några år? Hoppas ni på ett bud från Hallpressen då?

Då är det vi som köper dem, säger Andreas Söderlund med en skämtsam ton. I verkligheten tror han inte att det kommer att bli något uppköp, varken åt det ena eller andra hållet.

Då är vi tillbaka i att det finns en monopolsituation. Och det vill vi inte.

Sajten bygger på att det ska vara en hel del rörligt material. Även om den typen av inslag sannolikt inte kommer att dominera flödet.

Vi gör tv på riktigt. Det handlar mer om kvalitet än kvantitet. Vi är inte någon lokaltidning som gör så gott man kan.

Men det räcker inte bara att göra bra innehåll. Det gäller att få ut det också. Och när lanseringskampanjen som pågår nu på bland annat stortavlor och tv-reklam är över är sociala medier som gäller i hög utsträckning.

Där gäller det att vara smart och formulera sig så att det driver trafik. Och det är vi bäst i stan på. Vi har erfarenhet från andra tidningar och andra sätt att jobba. Det låter självsäkert, men det har vi anledning att vara.

Hallpressens redaktionschef Mats Ottosson tycker att det är positivt med en ny aktör.

JP har redan konkurrens från Jnytt och Jmini. Men det är alltid spännande när det dyker upp nya. Och det är väldigt kul med någon som försöker konkurrera med kvalitetsjournalistik och inte bara plocka russinen ur kakan, som Facebook och Google.

JKPGLive tror att de är större än Jnytt om några år. Vad tror du?

Lycka till, säger jag! Det är jättebra att man tror på det man gör. Och det måste man, annars går det inte. Men Jnytt har skapat sig ett starkt digitalt varumärke och jobbat upp det skickligt under många år. Så jag tror att det blir svårt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.