Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så tänker man på NTM och Mittmedia

Publicerad: 11 Maj 2010, 10:45

Inom ett år ska också NT Media och Mittmedia ha nya tryckerier. Men de har valt delvis olika affärsstrategier.


Mittmedia räknar med att ha sin nya anläggning i Sundsvall färdig i april nästa år. Förutom att trycka Sundsvalls Tidning och Dagbladet är siktet inställt att ta en större bit av civilmarknaden då man installerar en ny heatset-utrustning.
Det kommer dock inte att innebära att man gör några förstärkningar på försäljarsidan.
   Vi känner att det finns tillräcklig kapacitet och kompetens på säljet för tillfället, säger Mittmedia Prints vd Jan Andersson.
Planerna på ett nytt stortryckeri i stället för de två anläggningarna i Falun och Gävle har lagts på is i fem år. I stället har man uppgraderat och fräschat till den befintliga utrustningen där.
   Det har köpt oss lite tid, säger Jan Andersson.

   Vi orkar inte med en investering till i storleksordningen 150 160 miljoner just nu.

I dag blev det officiellt att Man-Roland ska leverera pressarna till NTM-koncernens nya anläggning i Linköping. Om ett par veckor börjar man gräva och går allt som planerat börjar man trycka där någon gång under andra halvåret 2011.

Främst handlar det där om att trycka de av koncernens tidningar som kommer ut i Östergötland och Småland.

Civilmarknaden får komma i andra hand enligt NT Medias vd Lennart Foss. Trots att det kommer att finnas en hel del kapacitet över dagtid.

NT-koncernen äger också Tryck i Norr som sedan ett halvår har ett nytt tryckeri. Inkörningen har varit långt ifrån problemfri men nu ska anläggningen fungera.

Hur koncernen tänker när det gäller UNT-tryck som nu ägs till 100 procent av NT Media vill Lennart Foss inte avslöja. Men bolagets tidigare ledning har signalerat att det finns ett större investeringsbehov där inom en inte allt för avlägsen tidsrymd.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.