Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så tänker de sista solitärerna

Publicerad: 10 Oktober 2012, 11:01

Det kommer att bli mer samarbete i framtiden. Det tror cheferna för de tre sista dagstidningarna i Sverige som inte har någon koppling till en större koncern.


Ämnen i artikeln:

Skånska DagbladetNorranVärmlands Folkblad

Efter att det blev känt att Dala-Demokraten tänker sig ett närmare samarbete med Mittmedia finns det nu bara tre dagstidningar, förutom ett antal fådagarstidningar, som inte har någon formell koppling till en större koncern.

Skånska Dagbladet gjorde ett resultat på 3,8 miljoner 2011. Marginalen blev på just över 1 procent. Och presstödet är på väg ner. Precis som upplagor och annonsintäkter.

Hur länge kan Skånska Dagbladet stå på egna ben?

En bra fråga. Men jag har fått ett tydligt uppdrag från styrelsen att se till att vi gör det, säger tidningens vd Joakim Radermacher.

Samtidigt är det uppenbart att vi måste samarbeta ännu mer i framtiden. Redan i dag har vi ju ett utvecklat samarbete med Sydsvenskan.

Hur ska samarbetet på den kommersiella sidan utvecklas?

Just nu är inget sådant aktuellt. Men som branschen ser ut så går det inte säga något om framtiden.

Kan det bli ett redaktionellt samarbete i framtiden?

Det är inget som är uppe på bordet nu.

Norrans resultat 2011 var en vinst på 13 miljoner vilket motsvarar en marginal på nästan 10 procent. Även om upplagan minskar så är betalningsgraden 95 procent och hushållstäckningen omkring 67 procent.

Några tankar på att närma sig någon större koncern i framtiden har inte vd Anders Westermark:

Jag tror att kundrelationerna avgör mer än ägarformerna. Och jag brukar säga att tar vi bara hand om lokalsamhället så tar lokalsamhället hand om oss.

Men de har olika utgångspunkter för varför.

Så länge rörelsen ger ett bra resultat kommer ägarna inte att titta efter nya partners enligt Anders Westermark.

Men vi är öppna för alla kloka samarbeten. Och vi har jobbat en del med VK-koncernen för att hitta områden där vi kan kapa kostnader.

Vi kommer att fortsätta vara en stark och oberoende röst i Värmland, säger vd Ulrika Obstfelder Peterson.

Hela branschen har det tufft, men jag tycker att VF har en väldig styrka då vi har många ben att stå på. Vi har legotrycket, våra gratistidningar och vår affärstidning. Och flaggskeppet Värmlands Folkblad. Så jag upplever det som att vi är ett stabilt företag med en stabil ekonomi.

Så det kommer inte att bli aktuellt med något samarbete i framtiden?

Det är en ägarfråga. Mitt uppdrag är att driva VF så att vi fortsätter att vara ett starkt företag.

Men din bedömning?

Min bedömning är att vi, liksom alla, står inför enorma utmaningar. Men att vi ska klara av det på egna ben.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.