Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så svarade NA på SD:s annons

Publicerad: 22 Augusti 2014, 06:38

Idag publicerades en SD-annons i flera svenska tidningar, bland annat Dagens Nyheter. NA valde att svara i samma form.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaNerikes Allehanda

NA:s ledarsida består idag av en text som svarar på SD:s annons och är utformad på samma sätt som annonsen.

Det började med en utgivarfråga, där Katrin Säfström funderade på om vi skulle publicera den över huvud taget. Vi hade sagt nej till en annan SD-annons, men bestämde oss för att säga ja till denna om vi samtidigt bemötte den. Sedan föddes idén om att göra det med samma formspråk, säger Lars Ströman, politisk redaktör på NA.

Vad har ni fått för reaktioner?

Resultatet är tydligt, väldigt många människor som normalt inte läser ledarsidan har läst den här texten.

Hur vet du det?

Jag har fått många telefonsamtal, mejl och även reaktioner på Twitter och Facebook. Jag skriver om de här ämnena ibland, och då hör det ofta av sig nättroll. Nu är det mycket mer blandat, och övervägande positiva reaktioner.

Vad säger det om ledarsidan egentligen?

Jag tror det säger något om det här väldigt mallade formatet vi har. Att variera formen är nog viktigare än vi tror.

Så det blir mer avvikande former i framtiden?

Man kan ju inte göra det varje dag så klart, men ibland. Och vi ska inte bara jobba med formen utan också med att göra saker annorlunda. En sak jag vill göra är att flytta hela ledar- och opinionsredaktionen till en fritidsgård i några dagar och se vad samtalen där leder till.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.