Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så surfar svensken

Publicerad: 12 November 2015, 13:32

Antalet timmar vi dagligen tillbringar på nätet ökar, visar en ny rapport. Snabbast växer mobilsurfandet.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

I dag släpptes rapporten Svenskarna och internet 2015 års undersökning av svenska folkets internetvanor. Det är organisationen Internetstiftelsen i Sverige (IIS) som ger ut rapporten som kartlägger i hur stor utsträckning och på vilka sätt svenskarna använder internet.

Årets undersökning visar att genomsnittssvensken är ute på webben 21 timmar i veckan. Åtta av de timmarna surfar vi genom mobilen. Av rapporten framgår också att:

Närmare 80 procent av befolkningen är en smartmobilanvändare och av dem använder nästan samtliga internet i mobilen.

Färre än i tidigare undersökningar uppger att de väljer att handla saker eller tjänster på internet.

På fem år har antalet besökare på sociala nätverk ökat från 53 procent av internetanvändarna (2010) till 77 procent (2015).

Allt fler tittar på film på nätet och 40 procent av dem betalar för sitt filmtittande.

Även om medietiden på internet ökar är den fortfarande betydligt lägre än den tid som läggs på de traditionella medierna.

Internet viktig politisk informationskälla för de unga.

Majoriteten av svenskarna känner till vad ett domännamn är och över 90 procent vet vilken sorts internet de har.

Medievärlden har tidigare analyserat kapitlet om sociala medier, som släpptes tidigare i höst.

Om undersökningen:

Rapporten är baserad på IIS egen primärdatainsamling som undersöker svenskarnas användning av internet och visar hur informations- och kommunikationsteknik används och påverkar enskilda individer, familjer och samhället. Totalt intervjuades 3 000 personer från 12 år och uppåt under våren 2015. Rapporten ges ut årligen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.