Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ställer sig tidningarna till ny SD-annons

Publicerad: 3 November 2015, 12:50

Många dagstidningar har det senaste dygnet fått en ny annons från SD att ta ställning till. Så här har några av utgivarna resonerat:


Ämnen i artikeln:

SD

Annonsen är ett upprop för folkomröstning om invandringen, och i en text påstår SD att Sverige kommer att ta emot 500 000 människor per år.

Anna Lindberg, ansvarig utgivare för Corren, kommer inte att publicera annonsen.

Jag tycker att det är en sak med SD-annonser i samband med val när det kryllar av politiska annonser. Med den här skulle få stå oemotsagd, och med siffror som får stå oemotsagda. Man måste se det i en kontext, och i en kontext där flyktingboenden brinner på riktigt känns det inte ansvarsfullt att publicera en sådan här annons rakt av.

Anna Gullberg, ansvarig utgivare för Gefle Dagblad, kommer inte att publicera annonsen.

Jag säger nej till publicering av SD:s annons i Gefle Dagblad, på grund av de osakliga och spekulativa uppgifterna i annonstexten. Bland annat anges den helt felaktiga siffran 500 000, tillsammans med ord som katastroftillstånd och systemkollaps.

Stefan Eklund, ansvarig utgivare för Borås Tidning, kommer inte att publicera annonsen.

Det strider mot vår publicistiska praxis att ta in en annons med ett så aggressivt och ensidigt polemiserande tonfall i en fråga som berör utsatta människor på flykt undan våld, krig och död, i många fall med svåra traumatiska upplevelser bakom sig. Vill man ha en konstruktiv debatt kring svensk flyktingpolitik så har vi en debattsida för det.

Mimmi Karlsson-Bernfalk på Norra Skåne kommer inte att publicera annonsen.

Dels så tycker jag inte att den är korrekt. Den pratar om en halv miljon som ska komma hit och Migrationsverkets prognos talar ju inte alls om de siffrorna. Dels tycker jag att det finns formuleringar i annonsen som bidrar till att piska upp stämningarna i samhället.

Ingvar Näslund på Västerbottens-Kuriren kommer inte heller att publicera annonsen.

Skälet är att de använder fakta på ett vilseledande och ytterst tveksamt sätt, säger han.

Mikael Rothsten, ansvarig utgivare på NWT, har ännu inte bestämt sig.

Jag fick den i förmiddags och sitter mitt i den processen nu. Vi prövar innehållet, precis som vi gör med all politisk annonsering.

Mats Ottosson, ansvarig utgivare för Jönköpings-Posten och övriga Hallpressen, har ännu inte fått någon förfrågan om annonsen.

Nej, jag har inte fått någon sådan, men vi har beredskap.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.