Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så skapar du en vinnande ansökan

Publicerad: 20 Augusti 2012, 10:22

Nu är det snart deadline för bidragen till Årets Dagstidning. Här tipsar en som skrivit flera segrande ansökningar genom åren vad man ska tänka på för att vinna juryns gillande. Och vad man absolut inte ska göra.


Ämnen i artikeln:

Årets DagstidningSvenska Dagbladet

På onsdag ska nomineringarna till årets upplaga av Årets Dagstidning vara inne. Och på många redaktioner filar man som bäst på formuleringarna.

Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet, och den som ligger bakom många av de ansökningar som gjort Svenska Dagbladet till en regelbunden vinnare när det gäller tävlingar i såväl form som innehåll de senaste åren är en av dessa.

Hur mycket tid lägger du ner på ansökningarna?

I snitt en arbetsdag per ansökan. Tidsutdräkten beror förstås på hur pass genomarbetat grundmaterialet är från berörd avdelning. Ibland räcker det med en lättare förädling, lite finish. Men den betyder i och för sig mycket för upplevelsen.

Är det bättre att lägga ner mycket tid på en ansökan eller lite mindre tid på fler?

Att skjuta hagelsvärmar och hoppas på någon träff känns inte professionellt. Vi har alltid gjort ett urval och valt att lägga ned mer tid på färre men starkare ansökningar. Ytterst handlar det om vår trovärdighet. Årets Dagstidning är ingen tombola utan en tävling med högst kompetenta jurygrupper. En ihålig ansökan avslöjas tämligen direkt.

Om det är två likvärdiga bidrag, kan en bra ansökan öka chanserna?

Om den ena ansökan är bättre än den andra är inte bidragen likvärdiga. Det finns risk att en aldrig så sakkunnig jury missar storheten i ett sämre presenterat bidrag.

Vad är viktigast att tänka på?

Tänk journalistiskt urval, fokus, presentation, målgrupp. I de flesta tävlingar av denna typ vill hårt och ideellt arbetande juryledamöter snabbt övertygas om ett bidrags förträfflighet. Därför är motiveringen viktig, en ansökans ingress. En rak, slagkraftig och tuktad presentation förstärker storheten i bidraget. Inget onödigt svammel eller ändlösa bakgrunder. En tumregel kan vara att ju fler ord som behövs för att förklara ett bidrags styrka desto svagare är det.

Vad får man absolut inte göra?

Överdriva. Det blir bumerangeffekt direkt.

Hur många ansökningar ska du skicka in för Svenskans räkning i årets tävling?

Det blir nog fem stycken. Ungefär.

Hur tror du det går för er?

Vi har ju varit väldigt lyckosamma i detta tidnings-SM genom åren så jag är förstås mycket optimistisk. Fast om våra medtävlare tycker att detta var en intressant intervju kan ju konkurrensen blir hårdare i år…

De avgör vem som blir Årets Dagstidning 2012

Har du gjort Årets Innovation?

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.