Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska tidningsföretagen spendera pengarna från utvecklingsstödet

Publicerad: 28 Oktober 2016, 05:22

Utveckling av appar, e-tidningar samt inlogg- och betallösningar är exempel på projekt som ligger till grund för utdelningen av utvecklingsstödet. Men också satsningar på medborgarjournalistik. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Gota MediaVärmlands Folkblad

I onsdags stod det klart vilka tidningsföretag Presstödsnämnden beviljat utvecklingsstöd. Totalt delades över 10 miljoner ut.

Som enskild tidning får Svenska Dagbladet – med sitt utvecklingsstöd på 2 miljoner – mest pengar. NTM-koncernen, där bland annat UNT ingår, får ett stöd på närmare 4 miljoner. Gota Media tilldelas 1,7 miljoner och Värmlands Folkblad (VF) får 1,5 miljoner.

Ulrika Obstfelder Peterson, vd för VF, berättar om de två projekt som de beviljats stöd för:

– Det ena projektet är mer traditionellt och innebär att vi ska utveckla inlogg- och betallösning, ny lösning för e-tidning och nya integrerade appar till vår sajt. Det andra är ett kommersiellt digitalt projekt där det finns en projektbeskrivning och nämndens beslut nu gör att vi nu har möjlighet att gå i skarp utveckling.

Arbetet med projektet drar igång så snart VF samlat ihop projektteamen. Ulrika Obstfelder Peterson har stora förhoppningar på vad projektet ska leda till:

– Att vi ökar våra förutsättningar till digital publicering och konsumtion av tidningens innehåll. Att vår förmåga att konvertera våra läsare ökar liksom de digitala läsarintäkterna men också att vi får möjligheten att utveckla en ny digital affärsmodell.

Tio NTM-ägda tidningar har beviljats vardera 387 120 kronor. Totalt handlar det alltså om nästan 4 miljoner kronor. Pengarna ska delfinansiera en satsning på medborgarjournalistik som sammanlagt kommer att kosta 9 miljoner.

Sören Andersson, vice vd på NTM, säger att stödet ger mediehuset en möjlighet att utveckla en ny sorts journalistik och det ser han fram emot:

– Förr i tiden hade lokaltidningarna radskrivare i varenda liten by. Det där rationaliserades bort vilket innebär att man inte kan vara lika lokal längre, säger han och fortsätter:

– Vår ambition med det här projektet är att bygga upp en enhet där vi kan få våra tidningar att bli finmaskigare och erbjuda mer lokal expertis.

I det treåriga projektet ingår att medborgare rekryteras och får lära sig att skriva, ta bilder och filma – i första hand till de digitala kanalerna. Efter nyår någon gång ska arbetet med att utveckla medborgarjournalistiken vara igång. Målet är att verksamheten ska vara integrerad i det redaktionella arbetet om tre år, skriver UNT:s näringslivssajt.

Presstödsnämnden har också beviljat Gota Media 1,7 miljoner kronor. Pengarna går till fyra olika projekt på Sydöstran, Blekinge Läns Tidning (BLT), Borås Tidning och Smålandsposten.

Morgan Andersson är affärsutvecklingschef på Gota Media. Han kommenterar de två projekt han är delaktig i. Det ena gäller utvecklingen av en nyhetsapp. Utvecklingsarbetet har redan startat, men än har man inte gått in i genomförandefasen:

– Vi har i dag responsiva sajter och vi har under senare tid gått och funderat på hur vi kan skapa bättre användarupplevelse och funktionalitet med hjälp av en nyhetsapp. Detta är ett av projekten som vi ska använda pengarna till och vi kommer utveckla en nyhetsapp för Borås Tidning som pilot.

Det andra projektet, som startar inom kort, gäller konvertering av digitala besökare till digitala prenumerationskunder:

– Vår tanke med detta projekt, som är en förstudie, är helt enkelt att ta reda på vad som faktiskt skapar konvertering i våra digitala kanaler och för våra kunder. Det är förstudie som ska leda till ett förbättringsarbete som stärker vår digitala prenumerationsaffär.

Håkan Johansson är marknadsområdeschef för BLT och Sydöstran och är ansvarig för de övriga två projekten. Det ena gäller digital utveckling och stödet möjliggör för en förlängning av det e-tidningsprojekt man startade under sensommaren. Det andra projektet som beviljats utvecklingsstöd gäller kompetenshöjning på redaktionerna:

– Och då handlar det framför allt om handfast handledning. Att skapa en verktygslåda för hur vi ska tänka i vår producering digitalt. Målsättningen är att öka den digitala läsningen och därmed också de digitala annonsintäkterna, säger Håkan Johansson.

De 2 miljoner som Svenska Dagbladet har beviljats i stöd ska gå till en ny och förbättrad mobilapp, arbetet med ett mer personligt anpassat SvD samt insatser för minskat avhopp bland tidningens digitala kunder.

Enligt Petter Lorentzon, affärsutvecklingschef på SvD, siktar de på att ha initierat samtliga projekt inom en snar framtid.

– Ambitionen är att detta stöd ska bidra och hjälpa oss med att förbättra erbjudandet till våra kunder.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.