Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska SVT:s nya sportredaktion arbeta

Publicerad: 1 September 2015, 07:48

Flera förändringar väntar Sportens medarbetare, bland annat utökade och mer gränsöverskridande arbetsuppgifter. Den nya organisationen är ett sätt att anpassa sig till publikens förändrade TV-vanor.


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT Sports nya organisation, som invigdes under måndagen, innebär bland annat förändringar för medarbetarna som nya arbetsuppgifter, roller och arbetsflöden. Fortsättningsvis ska exempelvis en reporter både kunna göra TV-inslag och webbpubliceringar.

”Vi har vänt upp och ner på allt”, säger Sportens utvecklingschef Åsa Edlund Jönsson, i en intervju med SVT:s interntidning Vi på tv.

Av artikeln framgår att SVT Sport nu i och med den nya organisationen lämnar det övervägande broadcastorienterade synsättet som tidigare genomsyrat organisationen för att ta fram ett arbetssätt som utgår från dagens många olika plattformar. Det för att bättre kunna möta publiken var den än finns.

”Som vi hela tiden påminns om så minskar det traditionella TV-tittandet och allt fler väljer att se exempelvis sport på datorn eller i mobilen. Det är en utveckling som fortsätter och vi kan inte sitta på en parkbänk och titta på”, säger Åsa Edlund Jönsson.

Till SVT:s sportreaktion hör ett 90-tal fasta medarbetare samt ett 30-tal vikarier och frilansjournalister samtliga kommer att beröras av den nya organisationen.

”Redan i våras ordnades en 2-dagarsutbildning för att alla skulle förstå vad som var på gång, det nya tänket! Nu börjar en period där vi provar ett nytt sätt att jobba och där alla ska kunna hitta sina nya roller”, säger Åsa Edlund Jönsson.

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.