Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska SVT Nyheter online nå unga konsumenter

Publicerad: 18 Oktober 2016, 07:25

Strygruppen samlad. Fr v: Anne Lagercrantz, Karin Ekman, Helena Olsson, Jan Helin. Längst fram (med ryggarna mot kameran: Hans Andersson, Johan Everljung och Kicki Ågren. (foto: Are Nundal)

Sjösätter projekt som innebär nya arbetssätt och ska göra att SVT lockar en yngre publik.


Ämnen i artikeln:

SVTJan Helin

Nyhetsprojektet, som det kallas, är ett organisationsöverskridande arbetssätt som ska förflytta SVT Nyheter online och riktar sig mot unga mediekonsumenter, skriver SVT:s interntidning Vipåtv.

Bakgrunden är att SVT just nu håller på att tappa kontakten med flera generationers nyhetskonsumenter, säger SVT:s programdirektör Jan Helin:
”Det är avgörande för oss att upprätta denna kontakt om SVT ska säkra rollen som public service i framtiden. Den viktigaste uppgiften för Nyhetsprojektet är att lägga linjen för en sådan utveckling”.

Genom sju olika projekt som leds av en eller flera projektansvariga är tanken att det ska kraftsamlas och utvecklas en sammanhållen övergripande strategi för SVT Nyheter. De olika projekten rapporterar till en gemensam styrgrupp där representanter från Nyhetsdivisionen, SVTi och programledningen ingår. Are Nundal är projektkoordinator. Fas ett pågår till och med första kvartalet 2017. Därefter ska arbetet utvärderas.

”Vårt mål är att vara bäst i Sverige på live och breaking-news och den förklarande formen av rörlig bildjournalistik som kallas explainers redan 2017. Jag tycker vi kommit en bra bit på väg. Vi satsar på rörlig bild med en ny videodesk som är i gång redan nu och kommer förstärkas i början på 2017, säger Anne Lagercrantz, enhetschef nyheter och sport och fortsätter:

”Ett av de viktigaste syftena med vår nya organisation är att få mera kraft i online-journalistiken, framför allt i mobilen. Vi startar med att sätta i gång ett projekt för explanatory journalism, det vill säga förklarande videoklipp, riktad mot en nyfiken, yngre, välutbildad och progressiv målgrupp.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.