Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ska SvD locka kunder från Facebook och Instagram

Publicerad: 8 mars 2017, 06:40

SvD Perfect Guide

SvD:s Perfect Guide har tagit klivet ut på nätet.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

– I digitala SPG tar vi ut svängarna lite mer. Vi vill att sajten ska vara lättläst som social medier och mindre av en nyhetssajt. Vi kommer att jobba mycket med bilder och rörligt, säger Katarina Lavén, produktansvarig för SPG i ett pressmeddelande.

Satsningen ska vara en ren nativeaffär. Och ska locka kunder som marknadsför sig på till exempel Facebook och Instagram. Ett antal annonsörer är med redan från start. Till exempel Amex, Barilla och STS Alpresor.

Trafiken till sidorna ska komma dels från sajten men också från det nyhetsbrev som snart lanseras samt från sociala medier och ett antal influencers.

– Med Perfect Guide vill vi komma bort från idén att digital livsstilsjournalistik innebär att peppra ur sig snabba artiklar och listor. Vi tror på att göra något färre, men mer genomarbetade knäck. Samma gäller för våra influencers. Vi vill ha folk som är besjälade av sina ämnen – oavsett om det är belgisk möbeldesign eller på vilket sätt tarmfloran påverkar vår hälsa, säger Hugo Rehnberg som är ansvarig redaktör för sidorna.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News