Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska SR särskilja nyheter från åsikter digitalt

Publicerad: 19 Juni 2017, 10:12

SR inför en ny märkning av det digitala utbudet.

Sveriges Radio implementerar nya riktlinjer för digitala publiceringar som ska tydliggöra skillnaden mellan åsikter och nyheter.


Ämnen i artikeln:

Public serviceSveriges Radio

I dag börjar SR att märka vilken typ av innehåll en publicering består av enligt branschorganisationen Utgivarnas nya riktlinjer och rekommendationer.

Helena Bremberg, områdeschef Mitt, är projektledare för märkningsarbetet. Hon ser märkningen som ett sätt att tydliggöra vilken roll etablerade medier som SR i dag har.

– Vi vill visa att vi står för en journalistik som är noggrann. Den sakliga, opartiska och allsidiga nyhetsjournalistik som vi gör ska man kunna lita på. Men sedan har vi också ett uppdrag att ge plats för åsikter och då måste vi tydliggöra att det inte är fakta utan någon som tycker något, säger Helena Bremberg och vidare:

– Det är viktigt att publiken förstår i vilken kontext någonting publiceras, för att undvika missförstånd kring vad som är saklig, faktabaserad nyhetsrapportering och vad som är en åsiktstext som ingår i vårt bredare uppdrag.

I FM-sändningarna särskiljs nyheter från åsikter genom tydliga övergångar och vinjetter. På webben är det svårare, säger Helena Bremberg. Kommentarer/analyser, krönikor, recensioner, debattinlägg och essäer kommer därför fortsättningsvis att märkas. Märkningen består av en kortfattad text och sedan hänvisas läsaren vidare till information om vad public service står för, hur SR arbetar och vilka regler de förhåller sig till.

Många medier har redan infört den här typen av märkning. Varför har det dröjt för Sveriges Radio tills nu?
– När Utgivarna lanserade de här riktlinjerna i februari var det självklart för oss att vi skulle implementera dem. Men sedan har en del andra saker har kommit före. Vi är ju otroligt många redaktioner på SR och alla ska vara vara med så det tar lite tid.

Nytt är också att publiceringsdatum och tidpunkter för uppdateringar tydliggörs genom en ny design. Redan i dag finns en datummärkning men den är för tunn, berättar Helena Bremberg. Nu ska datumet bli lättare för besökaren att uppfatta – och eventuella uppdateringar blir bättre markerade.

– Det handlar om att vara ännu lite tydligare än vi varit hittills. Och det här gör vi framför allt för att det händer att äldre publiceringar plötsligt får fötter och då vill vi att det ska framgå när den publicerats.

Läs också

Utgivarnas nya riktlinjer för digitala publiceringar

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.