Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ska Omni Ekonomi hantera betalmaterial

Publicerad: 24 oktober 2017, 06:27

Färska bilder från den stängda betaversionen. Så här ser Omni Ekonomi ut idag.

Snart rullar Omni ut sin nya ekonomitjänst. Markus Gustafsson berättar hur den tagits emot av testanvändarna, vilken roll den ska ha i medielandskapet samt hur man ska förhålla sig till betalmaterial.


Ämnen i artikeln:

Omni

Appen beskrivs av Omni som ”ett helt nytt sätt att uppleva affärsnyheter”. Den ska precis som vanliga Omni samla nyheter från ett stort antal källor, men här handlar det om affärsnyheter med stort fokus på börs- och bolagsbevakning.

Användaren kan också personalisera tjänsten genom att lägga upp bevakningar av vissa bolag och ämnen och själva välja sin nyhetsmix.

Hur ska ni hantera material som ligger bakom betalväggar?

– Faktum är att vi hör från många användare att Omni får dem att teckna prenumerationer på medier som de inte tidigare läste. Omni Ekonomi kan alltså vara en väldigt bra indragare till andra mediers betalda prenumerationer, skriver Markus Gustafsson i ett mejl.

– Det finns nästan alltid ej inlåsta nyhetsartiklar om allt. Har exempelvis Financial Times en stor nyhet dröjer det inte många sekunder innan en rad nyhetsbyråer och internationella medier har gjort nyheten. Vi länkar självfallet också till Financial Times, men anger då att det är innehåll som kräver en prenumeration.

Omni Ekonomi kommer också att ha licensierat innehåll vilket gör att användarna får tillgång till majoriteten av Nyhetsbyrån Direkt och Finwires publiceringar.

I dag finns appen bara som stängd betaversion. Målsättningen är att släppa appen helt publikt i Appstore och Google Play i november. Just nu utvecklas tjänsten utifrån läsarnas feedback. Och reaktionerna från de 10 000 användare som redan har testat appen har i huvudsak varit positiva.

Åtta redaktörer och ett par uppknutna frilansare kommer att arbeta dedikerat med appen.

– Lägg där till att Omni Ekonomi får starkt stöd av övriga Omni, inte minst när det kommer till den internationella och samhällsekonomiska bevakningen. Vi är bemannade i skift från 05 på morgon till sent in på natten veckans alla dagar.

I dagsläget har appen inga direkta konkurrenter i Sverige, menar Gustafsson, eftersom man betraktar sig som något helt nytt på marknaden:

– Vi kompletterar och konkurrerar inte med befintliga affärsmedier. Vi är en tjänst och app, inte ännu en ekonomisajt som egentligen är en papperstidning publicerad på nätet Vi konkurrerar främst med andra appar som kan ta affärsläsarens uppmärksamhet när de är på tunnelbanan eller väntar på bussen.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Omni

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.