Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska nya storpaketet ta andelar

Publicerad: 25 Augusti 2010, 07:00

Friare tyglar, klarare direktiv och ökat tempo i affärsutvecklingen, ska hjälpa Mediekompaniets vd Anders Sjösten i kampen om riksannonsörernas pengar. På sikt kommer den nya organisationen att göra skillnad. Men där är man inte ännu.


Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Efter  sammanslagningen har affärsutvecklingen blivit ännu viktigare. Borta är  tiderna när det var den som ville minst som bestämde takten. Nu kör man  även om det kanske bara handlar om något som bara en av ägargrupperna  är direkt inblandade i.

   Sedan skalar vi upp det så alla som vill kan vara med, säger Anders Sjösten.

Det  har bara gått ett knappt halvår sedan de fyra säljbolagen blev ett.  Personalstyrkan har minskat med ca 10 personer, viss nyrekrytering har  också skett. Vissa har gått i pension, andra hittat nya jobb men några  blev också överflödiga i samband med affären. Men att Mediekompaniet  skulle vara en sårig organisation går inte Anders Sjösten med på:

    Vi har lagt ner mycket på HR-resurser för att se till att det inte ska  bli så. Jag skulle säga att det mesta är läkt nu. Organisationen är på  plats och energin är framåtriktad.

Nu handlar det mycket om att  börja göra avtryck, att börja göra skillnad. För det har man inte gjort  ännu egentligen. Men kring slutet av det här året, eller senast i början  av nästa ska det ha hänt saker.

   Då är vi bättre på att  erbjuda kunder helhetslösningar som det är lätt att ställning till. Det  handlar om allt från ibladning, papper, nät och olika former av rörligt.

Ska det vara lätt att ställning till nuvarande produkter eller till nya?

    Både och. Dels ska vi ta fram ett regelverk som ska göra det lättare  att köpa olika kombinationer, men också mycket om affärsutveckling med  integration och effekt i fokus. Vi ska utnyttja fördelen att vara det  första riktiga medievaruhuset på riksnivå.

Enligt Anders Sjösten  har man en handfull produkter mer eller mindre redo att presentera för  marknaden. Sedan finns det minst lika många till som kräver lite mer  arbete.

Vad det handlar om konkret vill han inte avslöja. Men man  tittar på vad som händer på läsplattsfronten. Och sedan kan det handla  om nya samarbeten med bolag som ägarna redan har eller samarbetar med,  som till exempel distributionsföretagen eller TT.

Mediekompaniet ska vara lite mer riskbenäget än de tidigare organisationerna.

    Tidigare hade vi i ärlighetens namn begränsade relationer med kunderna.  På grund av att vi tog för låga risker. Nu vill vi ha utökade och  fördjupade relationer.

   Vi ska inte glömma bort den traditionella annonsaffären för det. Men vi måste också våga mer.

Innebär det att du fått ett större mandat från ägarna att starta och stoppa projekt?

   Ja, det upplever jag att jag har fått.

Den  förändrade inställningen från ägarna både när det gäller hans mandat  och inställningen till affärsutveckling beror på ett antal faktorer  menar Anders Sjösten. Dels att det i flera skett ett generationsskifte  senaste åren. Dels att man på många ställen ser på konkurrens på ett  helt annat sätt.

Anders Sjösten beskriver det som att han fått  relativt klara direktiv om både mål och vägbeskrivning. Men att det  fortfarande finns en del att klargöra.

Det stora och viktiga som  ligger framför Mediekompaniet är att hjälpa ägarnas tidningar att stärka  sin position på annonsmarknaden. Målet är att ta marknadsandelar på den  växande annonsmarknaden. För nu har det vänt. Det är Anders Sjösten  säker på. Med hjälp av det övriga utbudet som mediehusen har idag ska  det gå att återerövra ett antal marknadsandelar menar han.

Är Mediekompaniet rustade för det arbetet?

 Inte fullt ut i dagsläget. Man måste vara medveten om att vi bara  funnits sedan i april. Men vi kommer att vara det när utvecklingsarbetet  fått fart. Samtidigt måste vi klara av reptricket att bibehålla gamla  kunder och affärer samtidigt som vi hittar nya.

Några planer på  att antalet tidningar och tidningsföretag som ingår i Mediekompaniet ska  växa är inte aktuella i dagsläget tror Anders Sjösten. Tidningar som  stärker det kommersiella erbjudandet är dock alltid intressanta.

Men  att kvällstidningarna, eller deras säljbolag Impact, ska bli en del av  Anders Sjöstens organisation har han svårt att tro. Trots de möjligheter  till nya lösningar för kunderna en sådan situation kan leda till:

 Det är trots allt stor skillnad i produkterna. Och eftersom vi sedan  länge talat om styrkan i den prenumererade morgonpressen skulle det  ställa till den argumentationen. Morgonpressen ger utmärkt effekt i  marknadskommunikationen.

SMP och Land och Rike nära att slås samman

Vad ska loggan symbolisera, Anders Sjösten?

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.