Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska Mittmedia få fart på digitala intäkter

Publicerad: 17 december 2012, 07:48

Sista kvartalet nästa år släpper Mittmedia sin betalmodell för nätet. I nuläget lutar det åt en så kallad fremiummodell. Parallellt som jakten på andra digitala intäkter intensifieras.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Om åtta år ska den digitala sidan vara Mittmedias kärnverksamhet. Och nu har transformeringsprocessen tagit fart.

I slutet av nästa år kommer betallösningar på mediehusens åtta sajter att rullas ut. Inga slutgiltiga beslut har tagits men mycket talar för att det blir en fremiummodell med olika typer av Plus-tjänster som till exempel Aftonbladet har. Vilket är ett argument, då läsarna redan känner till principen.

Några övriga argument:

Modellen är den bästa då man inte är tydlig etta på marknaden (Aftonbladet har något fler läsare, utom i Jämtland)

Det är enkelt att administrera och sälja

Det ger tydliga signaler om vad som säljer, vad kunderna vill ha

Samtidigt ska den digitala säljarorganisationen utökas med 50 procent till 28 tjänster. Målet är att de digitala intäkterna ska gå från 2 till 10 procent av omsättningen till 2015.

Även om allt går som vi planerat kommer det att dröja till 2019 eller 2020 innan vi får en riktigt substantiell nivå på de digitala intäkterna.

Men vem vet, det kan gå fortare också.

För att nå dit är det mycket som måste ses över menar Thomas Peterssohn. Bland annat vilken typ av journalistik tidningen ska göra på nätet.

Betyder det att ni ska jobba mer klickoptimerat?

Nej. Den sortens journalistik bygger på dagens affärsmodell. Vi vet inte vad kunderna är redo att verkligen betala för. Där ska vi nog göra något annat än det som triggar igång klickfester på dagens sajter.

Det handlar om att paketera journalistiken annorlunda. Men också producera en annan journalistik. Omprövningens tid väntar redaktionerna.

Kulturen och organisationen på redaktionerna bygger på att det är en tryckpress som ska rulla en gång om dygnet och det ska komma ut en papperstidning. Men det gäller inte längre.

Att antalet digitala läsare växer är ett måste då Mittmedia samtidigt på sikt är säkra på att antalet printläsare blir färre. (Läs mer här). Men en utveckling där medieföretagen inte längre har råd att distribuera tidningar till sina glesbygdsläsare kan komma att påverka många av Mittmediatidningarnas trognaste läsare. Som har haft tidningen i flera decennier men inte har någon tanke på att varken skaffa sig läsplatta eller lust att gå ut på nätet för att läsa sina lokalnyheter.

Visst finns det ett antal sådana hushåll i Mittmedialand. Men den äldre generationen blir allt mer digital i och med läsplattorna slår igenom. Och även om vi kanske inte har lika stort antal smartphones och läsplattor per person här som man har på Östermalm i Stockholm så blir de bara fler och fler. Även här, säger Thomas Peterssohn.

Koncernen testar man olika sätt att få ut digitala produkter. I Hälsingland har alla som visat upp ett kvitto på att man köpt sin läsplatta i länet fått en tremånaders gratisprenumeration på någon av tidningarna.

Sundsvalls Tidning ska efter årsskiftet höja priset för papperstidningen rejält. Med 10 procent jämfört med 4,5 procent för övriga i koncernen. Men då ingår också en e-prenumeration med möjlighet för alla familjemedlemmar att logga in och läsa.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.