tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ska Mitt i fånga appläsarna

Publicerad: 22 februari 2012, 10:00

Nu lanserar Mitt i-tidningarna en ny edition i appformat för att locka såväl läsare som annonsörer.


Det här är en chans att nå folk när de har tid, säger Mitt i:s chefredaktör Niclas Breimar.

Gör man något för webben konkurrerar man med läsarnas datortid. Mobiltiden är något man styr över själv i mycket högre utsträckning menar han.

Går man in på appen på morgonen ska det finnas senaste nytt. Sedan kanske vid lunchen för att få ännu en uppdatering och så på vägen hem.

Sex personer har anställts för att förse appen med nyheter. Det kommer att bli minst 10 till 20 texter om dagen. Många exklusiva för appen:

Den grejen vi toppar med just nu, att det varit 36 olyckor på två timmar är ju iskall på tisdag. Men att den brasilianska fotbollsstjärnan Marta skrivit på för Tyresö kommer givetvis att följas upp i papperstidningen, i alla fall i Tyresöeditionen.

Annonsförsäljningen har gått bra enligt Niclas Breimar. Alla annonsörer som finns i appen är betalande kunder. De har två format att välja på. Ett som finns löpande i materialet och ett som kommer upp som en helskärm i några sekunder.

I och med att vi inte haft någon nyhetssajt har vi inte suttit fast i bannertänket.

Några tankar på att haka på en betallösning finns inte.

Inte nu och inte i framtiden. Därför måste vi vänja våra läsare redan från början med att vi måste ge våra annonsörer möjlighet att synas där.

Papperstidningen kommer ut i 32 editioner. Men appen finns bara i en.

På sikt kanske vi kan göra flera editioner även av den. Eller börja geotagga nyheterna, det finns flera möjligheter. Men nu gäller det för oss att fånga in läsarna först och främst.

Redan nu, bara någon dag efter den officiella lanseringen, ligger appen på 11:plats av alla nedladdade gratisappar. Niclas Breimar tror på en ännu bättre plats:

Vi har 976 000 läsare att flirta med. Sedan ska vi göra en del utomhuskampanjer också.

Ny rond i kampen om Stockholms annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev