Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Så ska medieprofilerna demokratisera virtual reality

Publicerad: 7 Oktober 2016, 07:29

Per Åström, Cecilia Beck-Friis och Anders Ribbing. Foto: Tobias Björkgren

Tre tunga medieprofiler har gått ihop – vill starta helt nya marknader för VR.


Ämnen i artikeln:

virtual realityVR

Cecilia Beck-Friis, Per Åström och Anders Ribbing – alla med en bakgrund på TV4 – startade VR-företaget Rayvr nu i somras.

– Vi tre har jobbat tillsammans i olika konstellationer och har erfarenhet av att ha arbetat med VR på olika sätt. Sedan föll det sig väl. Vi slutade på TV4 i olika omgångar av olika anledningar och förenades i tron på att VR och annan form av närliggande teknologi kommer att vara nästa dataplattform, säger vd:n och medgrundaren Cecilia Beck-Friis och fortsätter:

– Rayvrs ”take” är att å ena sidan skapa en innehållsplattform för VR-upplevelser som möjliggör för användare att ta sig till platser man kanske annars hade nått, och att å andra sidan arbeta med företag som vill finnas i den miljön.

Ambitionen är att demokratisera VR genom att låta rättighetsägare använda Rayvr för att till exempel nå ut med konserter, utställningar matcher eller liknande. Det gör det möjligt för folk att vara där virtuellt i lägen när de av olika skäl hindras att vara där fysiskt.

– Det kan till exempel vara av geografiska skäl, rörelsehinder eller att biljetterna är utsålda.

Varför behövs Rayvr?

– Rayvr möter en direkt efterfrågan från företag som är nyfikna på vad VR är i dag och vilka nya värden man kan skapa på kort respektive lång sikt. Det kan handla om att stärka en kundupplevelse eller bygga en ny tjänst och marknad. För konsumenten handlar det om att förenkla möjligheten att hitta och konsumera VR-upplevelser.

Cecilia Beck-Friis lyfter museum som ett exempel:

– Det är en fast, fysisk plats. Genom att möjliggöra den platsen virtuellt görs den tillgänglig för många, många fler.

Vad har ni för ambitioner och mål?

– Vår ambition är att skapa en bra affär både på kort och lång sikt. Sedan kommer den säkerligen behöva justeras och valideras under tiden. Vi är medvetna och ödmjukt inställda till att det är en tidig marknad, men samtidigt är realistiskt optimistiska.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

virtual realityVR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.