Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska Kungsbacka-Posten tjäna mer pengar

Publicerad: 19 Augusti 2009, 09:30

Ortstidningar i Väst vidtar åtgärder i tidningskrigets Kungsbacka. Från och med september kommer Kungsbacka-Posten att totaldistribueras en dag i veckan och delas ut som prenumererad tidning två dagar.


Kungsbacka-Posten startades som gratistidning i januari 2004, men övergick i oktober samma år till att bli prenumererad dagstidning.

Under åren har konkurrensen på orten ökat rejält. Numera slåss fyra tidningar om nyheter och annonspengar.

För att förbättra sin marknadsposition väljer därför Kungsbacka-Posten att gå från att vara prenumererad tidning tre dagar i veckan till två dagar (tisdagar och lördagar) och i stället totaldistribuera tidningen (cirka 32 000 exemplar) den tredje dagen, på torsdagar.

–    Vi har svårt att tillgodose annonsörernas behov enbart med den prenumererade tidningen, säger Roger Boström, vd för Ortstidningar i Väst, som ger ut Kungsbacka-Posten.

Sedan tre år tillbaka tillämpar Ortstidningar i Väst samma modell för ST Tidningen i Stenungsund.

Kungsbacka-Posten kommer i år att redovisa ett annonsintäktstapp på cirka 20 procent, vilket är dubbelt som mycket som för de övriga tidningarna i koncernen.

–    Det beror på den hårda konkurrensen i Kungsbacka, men med det nya upplägget räknar vi med att annonsintäkterna ökar med 30 procent under nästa år.

Kommer den totaldistribuerade tidningen att skilja sig åt från den som delas ut till prenumeranterna övriga dagar?

– Nej, den kommer att vara lika nyhetsinriktad som de andra dagarna, säger Roger Boström.

Kungsbacka-Posten har en hushållstäckning i Kungsbacka på drygt 20 procent.

Fakta:
Ortstidningar i Väst ägs av Roger Boström, Sören Björklund, Stampen och Gota Media. Ortstidningar i Väst ger ut Kungsbacka-Posten, Mölndals-Posten, Kungälvs-Posten och ST Tidningen i Stenungsund.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.