Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska Frida öka tjejers teknikintresse

Publicerad: 30 Augusti 2016, 06:11

Frida tech. Foto: Carl Klingspor

Tonårstidningen gör techsatsning för att locka unga tjejer till it-branschen.


Ämnen i artikeln:

Frida Förlag

”Frida tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av”, säger Frida Förlags vd Anders Juhlin i ett pressmeddelande.

Tillsammans med it-konsultföretaget Valtech som driver projektet Tech Girl ska tidningen ta fram technyheter, olika techhacks och intervjuer med tjejer som har startat egna digitala företag. Därefter sprids materialet på sajten och i tidningen, men också på Fridas Youtubekanal och Snapchat-konto.

Techsatsningen tar tidningen initiativ till eftersom man ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen hos målgruppen tjejer 12-18. Samtidigt är såväl utbildningarna som it-branschen dominerad av killar och män i dag, vilket man vill ändra på.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Frida Förlag

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.