Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska distributionen bli bättre

Publicerad: 2 Oktober 2003, 10:07

Hur många av våra tidningar kommer i utlovad tid till prenumeranten? Är vi bättre eller sämre än övriga dagstidningar?


Nästa år ska landets dagspressföretag kunna få svar på dessa och andra liknande frågor. Det hoppas en projektgrupp inom Tidningsutgivarna som delredovisade sitt arbete på Branschdagarna.
Gruppen, under ledning av VTAB:s vd Tommy Carlsson, har definierat fyra nyckeltal. Två som direkt gäller kvaliteten och två som påverkar kvaliteten på utbärningen.
1) Reklamationer – här mäts antal reklamationer (utebliven tidning, sen tidning, övrig reklamation som kan vara trasig/smutsig tidning) i förhållande till totalt antal distribuerade exemplar. Tre tänkbara orsaker mäts: tidning ej klar för utbärning, felaktig utbärning, övrig orsak.
2) Andel tidningar som kommer i tid (oftast före klockan 6) i förhållande till totalt antal distribuerade exemplar.
3) Personalomsättning.
4) Korttidssjukskrivning.
De två första ska mätas månadsvis, de två senare årsvis.
Nu ska ett mätsystem upphandlas och nästa år hoppas man vara igång med rapporteringen.
– De fem stora distributionsföretagen är med, men inte alla underleverantörer, sade Tommy Carlsson. Förankringen blir viktig i det fortsatta arbetet.
Målet är ”rätt tidning i rätt tid i rätt låda”.
TORBJÖRN von KROGH

Torbjörn von Krogh

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.