Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska Aftonbladet och NBC samarbeta

Publicerad: 12 Januari 2018, 09:05

NBC och Aftonbladet i samarbete.

Aftonbladet och det amerikanska nyhetsbolaget NBC News ska samarbeta kring nyheter, fördjupande reportage och kortdokumentärer.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMartin EkelundAftonbladet TV

Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV, kommenterar det internationella samarbetet:

”För Aftonbladet är det här mycket viktigt. Det ger oss helt nya möjligheter som stärker vår journalistik ytterligare. Aftonbladets tittare och läsare är de stora vinnarna på det här samarbetet”, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV.

Samarbetet ger Aftonbladet tillgång till rörliga bilder vid stora världsomfattande nyhetshändelser, tillgång till liverapporter från fältet, online-anpassat fördjupande nyhetsmaterial samt fördjupande reportage om teknik och innovation, livsstil och hälsa. Utöver det får Aftonbladet upp till åtta simultana liveströmmar av NBC News samt ett stort antal nyhetsklipp från kanalen.

”Med den nuvarande politiska situationen i USA, det stora intresset för internationella nyhetshändelser och användarnas ökade krav på live-närvaro känns det otroligt bra att inleda ett samarbete med en global nyhetsorganisation som NBC News”, säger Martin Ekelund, nyhetschef på Aftonbladet TV.

För Aftonbladet innebär samarbetet också att att tidningens användare ges tillgång till online-anpassade kortdokumentärer som producerats av den nya avdelningen NBC Left Field. online-anpassade kortdokumentärer.

Konkurrenten Expressen samarbetar sedan tidigare med CNN.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.