Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ska Aftonbladet bygga egna opinionspaneler

Publicerad: 4 April 2014, 10:43

Aftonbladet har börjat bygga upp en egen panel för opinionsundersökningar och inför tjänsten statistikredaktör.


Respondenterna för panelen ska rekryteras bland besökarna på aftonbladet.se och övriga Schibstedsajter, i samarbete med analys- och strategiföretaget Inizio.

Det är nu betydligt fler som har internet än fast telefoni i Sverige. Vi har inspirerats från USA där man jobbar med internetpaneler och nya statistiska metoder, säger Karin Nelsson, projektledare Inizio.

Metoden innebär att stora mängder data från onlinepanelerna jämförs med information från offentliga källor.

Vi har stor erfarenhet och rutin av att sätta ihop paneler, men det här är första gången man kan göra det så här. Det finns ingen teori sedan tidigare men förutsättningarna är större än någonsin, i och med att Schibsted når en så stor del av befolkningen, och att mer trafik går via mobilen som är personlig.

Men om man anmäler sig frivilligt via sajterna, kan det verkligen bli ett representativt urval om ni sedan frågar dem?

Nej, vi behöver arbeta med urvalsmetoderna i nästa steg. Av detta skäl tar vi en sak i taget och vill vara väldigt transparenta kring hur vi jobbar. Vi har börjat med en veckas rekrytering och nu utvärderar vi den data vi fått in och hur vi kan gå vidare.

Kan ni garantera att alla som anmäler sig får vara med i en panel?

Det var en väldigt bra fråga. Det kan vi faktiskt inte garantera. Vi tittar just nu på hur panelen är sammansatt och kommer sedan att dela in den i olika subpaneler.

Så det värsta som kan hända är att man hamnar i en slaskpanel som aldrig får besvara några frågor?

Tycker man att det bästa som finns i hela världen är att besvara panelfrågor så är det det värsta som kan hända, ja.

Aftonbladet har också utsett reportern Fredrik Rundkvist till statistikredaktör. Han utbildas nu av Lars Lyberg, doktor i statistik, specialiserad på kvalitet i undersökningar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.