Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ser JP:s betallösning ut premiär i dag

Publicerad: 4 december 2012, 09:39

I dag är det premiär för Jyllands-Postens nya betallösning. JP Premium är gratis för tidningens abonnenter, övriga får betala 99 danska kronor i månaden för att få tillgång till allt material på nätet.


Efter långa förberedelser presenterar J-P i dag sitt nya ‘digitala betalningsuniversum’, som man kallar det. Förebilden är Le Monde och The Wall Street Journal, vilka tidningen har haft många samtal med.

Kärnan i tidningens satsning är att öka kvaliteten också på det digitala fältet. JP Premium ska ge mer djup, överblick och analys. Prenumeranterna av den nya digitala plattformen får också tre dagliga nyhetsbrev, JP Deadlines, som ger löpande uppdateringar.

Premiumläsarna får också dagligen ett antal utvalda artiklar från Washington Post, Bloomberg News och Foreign Policy på originalspråk. Dessutom satir i nyhetsform från RokokoPosten.

I första omgången är JP Premium gratis för alla under de tre första månaderna. Därefter kostar det 99 kronor per månad för dem som inte är prenumeranter.

Chefredaktör Jörn Mikkelsen, J-P, säger i dag i en intervju för den egna tidningen bland annat:

? Nu tar vi en uppgörelse med den strategi som hela branschen har fört de senaste 10-15 åren, och som vi har beklagat under hela tiden. Gratiskriget är slut. Man kan fortfarande få gratis nyheter och nöja sig med det, men om det inte är tillräckligt och man vill veta något mer, måste man köpa ett abonnemang.

Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.