Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så rankas Sveriges största nyhetsmedier i sociala medier

Publicerad: 23 Januari 2015, 07:21

Nyheter24 vinner totalligan, men ETC väcker störst engagemang på Twitter och SVT på Facebook, visar en ny ranking.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Rival IQ och Eljester släpper idag sin första Rival Result Index som poängsätter 15 av Sveriges rikstäckande nyhetsmedier efter hur stor spridning de får på sociala medier. De sociala medier som ingår är Twitter, Facebook, YouTube och Instagram, men extra poäng har givits för närvaro och följare på LinkedIn och Google+.

Topplistan ovan visar att Nyheter24 ligger i en klass för sig med 32/40 möjliga poäng.

På Facebook och Instagram väcker svenska medier betydligt större engagemang än det globala snittet.

SVT Nyheter är i en klass för sig när det gäller Facebookengagemang, och tvåa kommer ETC:

På Instagram är det inte lika bra uppslutning, och här ligger Omni i en klass för sig.

När det gäller Twitter och Youtube ligger svenska medieföretag däremot under det globala snittet. Aftonbladet toppar listan, men diskas på grund av en kampanj där man skulle svara på frågor genom att retweeta. Därmed toppar ETC den listan, följd av Metro:

De kriterier som bedömts är:

- Social Presence
- Social Audience
- Social Total Engagement
- Average Engagement Rate on Twitter
- Average Engagement Rate on Facebook
- Average Engagement Rate on YouTube
- Average Engagement Rate on Instagram
- Top Social Content across Twitter, Facebook, YouTube and Instagram

Läs mer om hur undersökningen gjorts här.

Urvalskriterier

I denna rapport har svenska medier med generell och nationell nyhetsrapportering, samt en nationell och/eller internationell publik analyserats. Inga nischade nyhetskanaler inom exempelvis religion, politik, sport eller näringsliv finns med i rapporten. Det officiella kontot för respektive utgivare har valts ut, där dessa saknats har inga nischade konton valts. Som miniminivå har satts en närvaro med minst 5 000 följare på Facebook och 2 000 på Twitter. De fyra nätverk som analyserats är: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Google+ och LinkedIn har valts bort, då de av svenska nyhetsmedier inte i skrivande stund nyttjas för publicistik i någon väsentlig mening. För att få poäng i engagemangsgrad finns ett minimikrav på 30 inlägg i respektive kanal under undersökt period, dvs 10 per månad.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.