Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så ökar onlinespecialister SVT:s trafik

Publicerad: 15 Juni 2016, 09:07

SVT:s onlinespecialister. Foto: SVT

Trafiken på SVT:s sajter ökade med 92 procent i fjol. Mycket tack vare bolagets onlinespecialister som hittar innehåll med viral potential och vässar det till att nå ut så bra som möjligt på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

SVTFacebook

SVT:s onlinespecialister finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå men jobbar främst för att stötta de mindre redaktionerna.

– Vi onlinespecialister gör väldigt många olika saker. Vi kollar igenom alla sajters texter och även bilder och rubriker. Vi skriver även del texter. Men sen handlar det också om att tänka framåt – hur gör vi en viss nyhet på webben, det är ju inte riktigt samma dramaturgi som i TV, säger Johan Sköld, som är en av onlinespecialisterna till interntidningen Vipåtv.

Redaktionerna och onlinespecialisterna lyckades tillsammans skapa en trafikökning på 92 procent 2015. Men det räcker inte. Trafiken ska öka och sajterna utvecklas ännu mer. Inte minst genom att bli bättre på Facebook.

– En stor del av trafiken kommer i dag via Facebook, det är bara att gilla läget och försöka dra nytta av denna gigant för att sprida vårt material. Frågan är hur gör vi det på bästa sätt, säger Hanna Degerström, en av onlinespecialisterna på SVT:s redaktion i Umeå till Vipåtv.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.