Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så mycket native säljs i Sverige

Publicerad: 19 April 2016, 11:12

För första gången kan nu IRM presentera siffror för hur mycket nativeannonseringen omsätter i Sverige. Det är en förhållandevis blygsam summa, ännu så länge.


Ämnen i artikeln:

IRM

Nativeannonseringen omsatte 100 miljoner kronor 2015. Det visar IRM:s rapport Svensk Reklammarknad 2015.  I den siffran ingår inte native i sociala nätverk. En kanal som enligt IRM:s beräkningar omsatte 800 miljoner kronor i fjol.

Det här är en mycket snäv definition, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Men det är ett nytt område som många medieföretag satsar på och som kommer att växa snabbt. Det är fortfarande relativt lite pengar men det finns ett stort intresse från många att få veta utvecklingen och få ett begrepp om de egna andelarna av den marknaden.

Totalt uppgick reklamköpen till 68,3 miljarder kronor 2015, en ökning med 1,9 procent jämfört med 2014.

Dagspressens reklamintäkter blev 5 035 miljoner under 2015 enligt IRM:s beräkningar, en minskning med 11,6 procent. Tv-annonseringen stannade på 5 493 miljoner, en minskning med 4,8 procent. Internet, inklusive mobil, ökade med 20,2 procent under 2015 och omsatte 12 972 annonsmiljoner.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.